Nom de
l'alumne o educadora: Mar Ruiz
|
Títol: El monstre menja pors
|
Edat
|
1-2 anys
|
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
|
- Establir relacions positives amb els infants.
- Participar de manera activa durant l'activitat.
- Iniciar-se en l'expressió verbal dels seus
sentiments.
- Estar atents durant l'activitat.
- Tenir cura del material.
|
CONTINGUTS
|
- Domini
progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del
propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la
vida quotidiana.
- Manifestació
i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el
llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.
- Disposició
per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i
els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.
- Comprensió
de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones adultes i
altres infants, identificant i emprant els diferents senyals
comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge oral com un
mitjà de relació amb les altres persones.
- Expressió
de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral, mostrant
un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi entorn i
experiència, ús de frases simples i comprensió de variacions
morfològiques de gènere i nombre.
|
|
L'explicació del conte durarà 10
minuts, deixarem uns 10 minuts per establir el diàleg i uns 5-10 minuts per a
que els infants juguin, toquin, escenifiquin de manera lliure amb les
titelles.
|
|
Racó dels contes a la pròpia aula.
Serà un lloc agradable, tranquil i còmode, amb una
catifa plena de coixins per a que els infants se sentin segurs, confortables
i on si trobin bé. Hi haurà un parell de cistelles plenes de contes.

L'espai destinat a aquest racó
tindrà un espai fixe, ben delimitat i fàcilment identificable per els
infants.
Sempre haurà d'estar ordenat,
recollit i net.
|
|
Aquesta activitat la realitzarem
durant el període d'adaptació dels infants. Casi tots els infants hauran de
passar per un procés d'adaptació que serà més o menys curt fins que
aconsegueixin seguretat i confiança en el nou ambient i amb persones que no
coneix. Amb aquesta activitat intentarem que l'infant comenci a establir
relacions afectives i de seguretat amb l'educadora. Explicar un conte sobre
les emocions negatives que produeix separar-se dels pares, és un bon recurs
que ens servirà no només per apropar-nos als infants, sinó també per a que
ells puguin expressar tot el que senten i pensen.
Iniciarem l'activitat fent que els infants asseguin
a la catifa en forma de mitja lluna, seguidament l'educadora començarà amb
l'escenificació amb titelles en un petit teatre. Tindrem 3 titelles, la d'una
mare/pare, una nena i la del monstre menja pors. A través de les titelles
explicarem la història de la Maria, una nena que va per primer cop a
l'escola.
La Maria no té moltes ganes d'anar
a l'escola, ja que ella preferiria quedar-se amb els pares com ha estat fent
durant tot l'estiu. La mare li diu que a l'escola s'ho passarà molt bé i farà
molts amics, però la Maria segueix estant trista. De camí cap a l'escola es
troba un monstre que al veure-la tant trista li diu: - Què et passa?
- És que no vull anar a l'escola-
diu la Maria.
- Perquè no vols anar, si és un
lloc molt divertit- pregunta el monstre – Però jo vull quedar-me amb els
pares- diu la Maria.
El monstre llavores li diu- Doncs
jo sóc el monstre menjapors i si vols podem anar junts a l'escola a jugar i
passar-ho bé. Jo estaré al teu costat quan estiguis trista i tinguis por i
t'abraçaré fins que se't passi la por
La Maria va cap a la seva mare li
fa un petó i li diu que se'n va a l'escola amb el monstre menja pors a viure
moltes aventures. Tots dos s'agafen de la mà i rient entre a l'escola.
Un cop acabada la història
preguntarem als infants alguna pregunta sobre aquesta: que han sentit, que
pensen, que farien ells, perquè la Maria té por, etc. Deixarem una estona per
xerrar sobre el tema i que els nens i nenes que vulguin expliquin allò que
pensen
Finalment deixarem als infants que
juguin amb les titelles en un joc lliure.
Paper de l'educador/a: l'educador
explicarà el conte amb titelles seguint les tècniques de narració de contes
per a que els infants estiguin motivats per escoltar-lo. Un cop finalitzat el
conte l'educador conduirà un diàleg amb els alumnes on deixarà llibertat per
a que els infants expressin el que han sentit o pensen. Farà les preguntes
correctes perquè la conversa no es desviï cap a altres temes i la reconduirà
quan això succeeixi.
El educador haurà d'estar atent al
moment idoni per donar per finalitzada l'activitat i evitar que l'activitat
perdi el sentit pel qual s'ha realitzat.
Per a l'educadora també és un
moment d'adaptació, conèixer els infants i les seves peculiaritats. Durant
l'activitat serà molt important la observació dels infants: qui respon més,
que és més callat,etc. Donant sempre els temps necessari per a que cada
infant expressi els seus sentiments i respectant aquells que no ho volen.
Intervenció amb les famílies: a
través de l'agenda personal de cada infant farem una petita descripció de
l'activitat. Convidarem als familiars a que parlin amb els seus fills i
filles sobre l'activitat, que els hi ha semblat i que han sentit.
|
RECURSOS
|
Recursos materials:
- Titelles (mare/pare, nen/a, Monstre)

- Teatre

Recursos humans: una educadora (tutora) i una
educadora de suport.
|
ADAPTACIONS
|
Adaptació per als infants més
petits:
- Explicarem el conte de manera adequada per infants
de 1-2 anys.
- Farem preguntes senzilles.
Adaptació per a infants amb discapacitat motriu:
-Eliminarem barreres arquitectòniques per facilitar
l’accés i la mobilitat.
- L'ajudarem a seure en un lloc còmode si és
necessari.
Adaptació per infants amb discapacitat auditiva:
- Farem que l'infant estigui a prop de l'educador/a
i pugui veure'l clarament.
- Emfatitzaren l'ús el llenguatge gestual alhora de
explicar el conte.
- Evitarem sorolls que puguin haver-hi durant
l'explicació del conte. Deixarem d'explicar el conte mentre hi hagi un soroll
circumstancial (camió que passa pel carrer).
Adaptació per infants amb discapacitat visual:
- Farem que l'infant s'assegui a prop de
l'educador/a.
- Aproparem les titelles a l'infant per a que pugui
tocar-les.
- Farem descripcions més precises.
Adaptació per infants amb discapacitat psíquica:
- L'educadora de suport estarà amb el nen o nena si
es necessari.
|
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE
L'ACTIVITAT
|
Avaluació activitat
|
Nom activitat:
|
Grup d'infants:
|
Data :
|
Ítems
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Observacions
|
La ubicació dins de l'aula ha estat encertada
|
|
|
|
|
|
Hi ha espai suficient per al nombre d'infants que
hi participen
|
|
|
|
|
|
Ha interessat als infants
|
|
|
|
|
|
Han participat activament
|
|
|
|
|
|
S'ha entès l'activitat
|
|
|
|
|
|
El temps és l'adequat
|
|
|
|
|
|
Els hi ha agradat l'activitat
|
|
|
|
|
|
0: Sí
1: Força
2: No gaire
3: No
|
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS
INFANTS.
|
Avaluació infants:
|
Nom de l'infant:
Activitat:
Grup d'infants:
|
Ítems
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Ha participat en l'activitat.
|
|
|
|
|
|
Ha entès l'activitat.
|
|
|
|
|
|
Ha expressat verbalment allò que pensa
|
|
|
|
|
|
Ha estat atent.
|
|
|
|
|
|
S'ha relacionat positivament amb els seus
companys.
|
|
|
|
|
|
Ha estat distret
|
|
|
|
|
|
0: No ho fa mai.
1: Ho fa poques vegades.
2: Ho fa sovint:
3: Ho fa gairebé sempre.
4: Ho fa sempre.
|
Una bona idea per a treballar l'ansietat que provoca la separació amb els pares
ResponEliminaUna bona idea per a treballar l'ansietat que provoca la separació amb els pares
ResponElimina