El monstre menja pors


Nom de l'alumne o educadora: Mar Ruiz
    Títol: El monstre menja pors
Edat
1-2 anys
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
  •  Establir relacions positives amb els infants.
  •  Participar de manera activa durant l'activitat.
  •  Iniciar-se en l'expressió verbal dels seus sentiments.
  •  Estar atents durant l'activitat.
  •  Tenir cura del material.
CONTINGUTS
  • Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la vida quotidiana.
  • Manifestació i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el llenguatge com a   mitjà d’expressió i comunicació.
  • Disposició per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.
  • Comprensió de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge oral com un mitjà de relació amb les altres persones.
  • Expressió de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral, mostrant un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi entorn i experiència, ús de frases simples i comprensió de variacions morfològiques de gènere i nombre.
DURADA O TEMPS
30'
L'explicació del conte durarà 10 minuts, deixarem uns 10 minuts per establir el diàleg i uns 5-10 minuts per a que els infants juguin, toquin, escenifiquin de manera lliure amb les titelles.
ESPAI
Racó dels contes a la pròpia aula.
Serà un lloc agradable, tranquil i còmode, amb una catifa plena de coixins per a que els infants se sentin segurs, confortables i on si trobin bé. Hi haurà un parell de cistelles plenes de contes. 

 
L'espai destinat a aquest racó tindrà un espai fixe, ben delimitat i fàcilment identificable per els infants.
Sempre haurà d'estar ordenat, recollit i net.
DESENVOLUPAMENT
Aquesta activitat la realitzarem durant el període d'adaptació dels infants. Casi tots els infants hauran de passar per un procés d'adaptació que serà més o menys curt fins que aconsegueixin seguretat i confiança en el nou ambient i amb persones que no coneix. Amb aquesta activitat intentarem que l'infant comenci a establir relacions afectives i de seguretat amb l'educadora. Explicar un conte sobre les emocions negatives que produeix separar-se dels pares, és un bon recurs que ens servirà no només per apropar-nos als infants, sinó també per a que ells puguin expressar tot el que senten i pensen.

Iniciarem l'activitat fent que els infants asseguin a la catifa en forma de mitja lluna, seguidament l'educadora començarà amb l'escenificació amb titelles en un petit teatre. Tindrem 3 titelles, la d'una mare/pare, una nena i la del monstre menja pors. A través de les titelles explicarem la història de la Maria, una nena que va per primer cop a l'escola.

La Maria no té moltes ganes d'anar a l'escola, ja que ella preferiria quedar-se amb els pares com ha estat fent durant tot l'estiu. La mare li diu que a l'escola s'ho passarà molt bé i farà molts amics, però la Maria segueix estant trista. De camí cap a l'escola es troba un monstre que al veure-la tant trista li diu: - Què et passa?
- És que no vull anar a l'escola- diu la Maria.
- Perquè no vols anar, si és un lloc molt divertit- pregunta el monstre – Però jo vull quedar-me amb els pares- diu la Maria.
El monstre llavores li diu- Doncs jo sóc el monstre menjapors i si vols podem anar junts a l'escola a jugar i passar-ho bé. Jo estaré al teu costat quan estiguis trista i tinguis por i t'abraçaré fins que se't passi la por
- Sí! - crida la Maria.

La Maria va cap a la seva mare li fa un petó i li diu que se'n va a l'escola amb el monstre menja pors a viure moltes aventures. Tots dos s'agafen de la mà i rient entre a l'escola.
Un cop acabada la història preguntarem als infants alguna pregunta sobre aquesta: que han sentit, que pensen, que farien ells, perquè la Maria té por, etc. Deixarem una estona per xerrar sobre el tema i que els nens i nenes que vulguin expliquin allò que pensen
Finalment deixarem als infants que juguin amb les titelles en un joc lliure.
Paper de l'educador/a: l'educador explicarà el conte amb titelles seguint les tècniques de narració de contes per a que els infants estiguin motivats per escoltar-lo. Un cop finalitzat el conte l'educador conduirà un diàleg amb els alumnes on deixarà llibertat per a que els infants expressin el que han sentit o pensen. Farà les preguntes correctes perquè la conversa no es desviï cap a altres temes i la reconduirà quan això succeeixi.
El educador haurà d'estar atent al moment idoni per donar per finalitzada l'activitat i evitar que l'activitat perdi el sentit pel qual s'ha realitzat.
Per a l'educadora també és un moment d'adaptació, conèixer els infants i les seves peculiaritats. Durant l'activitat serà molt important la observació dels infants: qui respon més, que és més callat,etc. Donant sempre els temps necessari per a que cada infant expressi els seus sentiments i respectant aquells que no ho volen.
Intervenció amb les famílies: a través de l'agenda personal de cada infant farem una petita descripció de l'activitat. Convidarem als familiars a que parlin amb els seus fills i filles sobre l'activitat, que els hi ha semblat i que han sentit.
RECURSOS
Recursos materials:
- Titelles (mare/pare, nen/a, Monstre)
 
























- Teatre
 











Recursos humans: una educadora (tutora) i una educadora de suport.
ADAPTACIONS
Adaptació per als infants més petits:
- Explicarem el conte de manera adequada per infants de 1-2 anys.
- Farem preguntes senzilles.
Adaptació per a infants amb discapacitat motriu:
-Eliminarem barreres arquitectòniques per facilitar l’accés i la mobilitat.
- L'ajudarem a seure en un lloc còmode si és necessari.
Adaptació per infants amb discapacitat auditiva:
- Farem que l'infant estigui a prop de l'educador/a i pugui veure'l clarament.
- Emfatitzaren l'ús el llenguatge gestual alhora de explicar el conte.
- Evitarem sorolls que puguin haver-hi durant l'explicació del conte. Deixarem d'explicar el conte mentre hi hagi un soroll circumstancial (camió que passa pel carrer).
Adaptació per infants amb discapacitat visual:
- Farem que l'infant s'assegui a prop de l'educador/a.
- Aproparem les titelles a l'infant per a que pugui tocar-les.
- Farem descripcions més precises.
Adaptació per infants amb discapacitat psíquica:
- L'educadora de suport estarà amb el nen o nena si es necessari.
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT

Avaluació activitat
Nom activitat:
Grup d'infants:
Data :
Ítems
0
1
2
3
Observacions
La ubicació dins de l'aula ha estat encertada





Hi ha espai suficient per al nombre d'infants que hi participen





Ha interessat als infants





Han participat activament





S'ha entès l'activitat





El temps és l'adequat





Els hi ha agradat l'activitat







0:
1: Força
2: No gaire
3: No
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS INFANTS.

Avaluació infants:
Nom de l'infant:
Activitat:
Grup d'infants:
Ítems
0
1
2
3
4
Ha participat en l'activitat.





Ha entès l'activitat.





Ha expressat verbalment allò que pensa





Ha estat atent.





S'ha relacionat positivament amb els seus companys.





Ha estat distret






0: No ho fa mai.
1: Ho fa poques vegades.
2: Ho fa sovint:
3: Ho fa gairebé sempre.
4: Ho fa sempre.


2 comentaris:

  1. Una bona idea per a treballar l'ansietat que provoca la separació amb els pares

    ResponElimina
  2. Una bona idea per a treballar l'ansietat que provoca la separació amb els pares

    ResponElimina