Temporització


A l’hora d’organitzar l’horari i el calendari de les activitats dels infants hem tingut en compte l’adaptació, un període en el qual l’infant, els pares i els educadors han d’assumir una situació diferent, en moltes ocasions viscuda amb dificultats i angoixes per infants i pares.

És un període que cal programar amb molta cura:l’acollida dels primers dies d’escola i dels primers dies de cada curs és molt important pel que fa a promoure la seguretat de l’infant, i s’ha de fer prenent en consideració les relacions dels infants amb les famílies.

És per tot això, que començarem les activitats un cop finalitzat el període d'adaptació. Unes activitats relacionades amb la unitat didàctica justament relacionada amb les emocions.

En relació amb el calendari lectiu per als infants, com hem dit, cal parar molta atenció a la programació del període d’adaptació dels infants a l’escola (que implicarà la incorporació gradual dels infants de cada unitat), i l’horari (per exemple, reduït i fins al migdia en la primera o les dues primeres setmanes del curs).

Ja que el període d’adaptació serà més flexible pel que fa al calendari d’incorporació i als horaris de permanència al centre per part dels infants i dels familiars al llarg de tot el primer trimestre, s’haurà de valorar i acordar entre l’educador i la família.

També cal considerar els aniversaris dels infants en l’organització del calendari de cada unitat, i també el calendari de sortides o d’altres activitats especials.

També les famílies tenen el seu calendari i família i escola són dues comunitats d’aprenentatge significatives per al desenvolupament dels infants; els contextos d’intersecció educativa.

Planifiquem activitats i espais de participació individual, la participació en les activitats escolars; comunicació entre la família i l’escola; implicació dels pares en el treball escolar dels alumnes a casa. Fem entrevistes individuals o tutories normalment convocades pels educadors, però també deixant la possibilitat que les demanin les famílies.

Al llarg del trimestre, en funció de les demandes que es generin i de la dinàmica de participació i cooperació, podem programar entrevistes individuals entre la família, l’educador/a i el psicopedagog, si s’escau, a proposta de qualsevol de les parts per tal de tractar de problemes particulars del nen o nena o d’altres que preocupin la família o l’escola.

Les reunions de pares afavoreixen un coneixement i contacte més grans entre les famílies, permeten transmetre la informació de la mateixa manera per a tothom i s’hi tracten temes que afecten la col·lectivitat de la classe; també permeten expressar els punts de vista familiar sobre els aspectes pedagògics i organitzatius.

La distribució de les activitats en el temps, per poder-la fer, hem tingut en compte la nostra programació i despleguem metodologies, maneres de fer que vinculen els espais, els objectes, les interaccions amb els adults i altres infants amb el temps.

Ha sigut una tracta d’una tasca de tot l’equip, ja que, cal organitzar la seqüenciació de les activitats i el temps que es dedica a cadascuna d’elles tenint en compte no només el nivell de què es tracti sinó tot el cicle, i cal que la recollim en la proposta pedagògica de centre.

Hem necessitat una distribució horària concreta però no rígida, que inclou activitats permanents i

fixes, com la sortida o l’acollida, el dinar, etc. I s'ha tingut en compte l’horari de les diferents activitats el ritme i la successió de les funcions i activitats fonamentals, sobretot les de son, àpats i joc.

Els condicionants de més pes que hem considerat són l’edat dels nens i nenes, el seu nivell maduratiu i els ritmes biològics, el nombre d’infants per unitat i el temps de permanència dels nens i nenes a l’escola.

Hem distribuït les activitats amb flexibilitat horària en virtut de les possibilitats que ens ofereixen tant els espais interiors (estança bàsica organitzada en diferents àrees, existència d’altres espais

comuns o compartits, etc.) com els espais exteriors de l’escola (accessibles des de les estances, amb subdivisions).

Pel que fa al ritme de treball, hem dosificat la durada de les sessions, les del matí poden ser més llargues, encara que també dependrà dels bioritmes de cada nen i nena, també hem distribuït les sessions segons el seu grau de dificultat, aprofitant els moments de més energia per realitzar les activitats de més dificultat i tenir en compte que a mesura que avança el dia, el cansament augmenta i l’atenció infantil és variable i limitada.

Hem tingut en compte el temps de cadascuna de les activitats segons l’edat dels nens i nenes, utilitzant tècniques de motivació per mantenir el grau d’atenció, ja que, la des motivació provoca fatiga i més des motivació, i que el cansament fa disminuir la capacitat d’aprenentatge.

Així, els diferents moments de la jornada responen a les necessitats i interessos dels infants i hem programat de manera flexible.

De manera general, hem distingit quatre períodes en la franja horària escolar:

1. De 8 a 9.30-10 del matí: acollida dels infants i de les famílies.

Deixant suficient temps per fer una entrada esglaonada al matí i tan individualitzada com sigui possible.

2. De 9.30 a 12 del matí: horari d'activitats

Que comprèn les activitats seleccionades i totes elles educatives al nostre entendre.

Hem fet activitats tranquil·les (joc, conte, activitat manipulativa, etc.) per centrar el grup a quarts de deu o a les 10 abans de començar les propostes formals d’activitat per a grups reduïts mentre la resta juga als racons o surt al pati.

3. De 12 a 16.30.

Que comprèn les activitats de menjars, descans i jocs.

4. De 16.30 a 17.30: comiat dels infants i de les famílies.

Com en el cas de l’horari d’entrada, cal que l’organització de la sortida permeti saludar individualment un per un, i acomiadar-nos-hi adequadament.

He tingut especialment en compte que els contactes produïts a les entrades i sortides de l’escola són moments de gran espontaneïtat comunicativa, amb un contacte molt directe i real, per part tant de la família com dels professionals. L’arribada a l’escola és un moment de gran importància

A continuació presentem les distribucions horàries de les activitats en els nivells de mitjans (d'1 a 2 anys) :




1 Setmana (15-19 Setembre)
Dilluns 15
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 1: El mural de les emocions
(T.30 min)
Reconèixer i interioritzar les diferents emocions.
Dilluns 16
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Dimecres 17
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Dijous 18
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 19
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

2 Setmana (22-26 Setembre)
Dilluns 22
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimarts 23
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Dimecres 24
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 3: La cançó de la felicitat
(T.15 min)
Expressió verbal de les emocions.
Dijous 25
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 26
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.

3 Setmana (29-3 d'Octubre)
Dilluns 29
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.





Dimarts 30
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat4: L'alegria
(T.45 min)
Reconèixer l'emoció de l'alegria.
Dimecres 1
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dijous 2
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Divendres 3
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
4 Setmana (6-10 d'Octubre)
Dilluns 6
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Dimarts 7
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 8
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dijous 9
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 10
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 5: Que sento quan ric i quan ploro
(T.35 min)
Reconèixer diferents emocions a partir d'una imatge.
5 Setmana (13-17 d'Octubre)
Dilluns 13
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimarts 14
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Dimecres 15
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dijous 16
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 6: Els colors de l'emoció
(T.30 min)
Experimentació de l'emoció de la sorpresa.
Divendres 17
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
6 Setmana (20-24 d'Octubre)
Dilluns 22
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimarts 23
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 7: El racó de les emocions.
(T.30 min)
Expressió de les emocions a través del llenguatge no verbal.
Dimecres 24
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dijous 25
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Divendres 26
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

7 Setmana (27-31 d'Octubre)
Dilluns 27
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimarts 28
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Dimecres 29
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dijous 30
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 31
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.

8 Setmana (3-7 Novembre)
Dilluns 3
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 8: El monstre menja-pors.
(T.30 min)
Identificació de les emocions que produeixen les pors.
Dimarts 4
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 5
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dijous 6
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Divendres 7
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

9 Setmana (10-14 Novembre)
Dilluns 10
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dimarts 11
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 12
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.



Dijous 13
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 14
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
10 Setmana (17-21 Novembre)
Dilluns 17
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Dimarts 18
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 19
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.



Dijous 20
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 21
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 9: Fem un mural amb els pares
(T.30 min)
Compatir treball emocional amb famílies i fills.
11 Setmana (24-28 Novembre)
Dilluns 24
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimarts 25
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 26
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dijous 27
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 28
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
12 Setmana (1-5 Desembre)
Dilluns 1
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 10: Pares i fills sentim les emocions.(T.1h i 30 min)
Afavorir la socialització entre famílies.
Dimarts 2
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dimecres 3
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dijous 4
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Divendres 5
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

13 Setmana (8-12 Desembre)
Dilluns 8
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Dimarts 9
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 10
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.




Dijous 11
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Divendres 12
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

14 Setmana (17-21 Desembre)
Dilluns 17
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 12: Les piruletes de les emocions.
(T.30 min)
Reconèixer les emocions bàsiques.
Dimarts 18
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.

Dimecres 19
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Dijous 20
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.
Activitat 11: El conte de les emocions.
(T.30 min)
Conèixer i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
Divendres 21
Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15 min)
Reconèixer i diferenciar les diferents emocions.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada