A
l’hora d’organitzar l’horari i el calendari de les activitats
dels infants hem tingut en compte l’adaptació, un període en el
qual l’infant, els pares i els educadors han d’assumir una
situació diferent, en moltes ocasions viscuda amb dificultats i
angoixes per infants i pares.
És
un període que cal programar amb molta cura:l’acollida dels
primers dies d’escola i dels primers dies de cada curs és molt
important pel que fa a promoure la seguretat de l’infant, i s’ha
de fer prenent en consideració les relacions dels infants amb les
famílies.
És
per tot això, que començarem les activitats un cop finalitzat el
període d'adaptació. Unes activitats relacionades amb la unitat
didàctica justament relacionada amb les emocions.
En
relació amb el calendari lectiu per als infants, com hem dit, cal
parar molta atenció a la programació del període d’adaptació
dels infants a l’escola (que implicarà la incorporació gradual
dels infants de cada unitat), i l’horari (per exemple, reduït i
fins al migdia en la primera o les dues primeres setmanes del curs).
Ja
que el període d’adaptació serà més flexible pel que fa al
calendari d’incorporació i als horaris de permanència al centre
per part dels infants i dels familiars al llarg de tot el primer
trimestre, s’haurà de valorar i acordar entre l’educador i la
família.
També
cal considerar els aniversaris dels infants en l’organització del
calendari de cada unitat, i també el calendari de sortides o
d’altres activitats especials.
També
les famílies tenen el seu calendari i família i escola són dues
comunitats d’aprenentatge significatives per al desenvolupament
dels infants; els contextos d’intersecció educativa.
Planifiquem
activitats i espais de participació individual, la participació en
les activitats escolars; comunicació entre la família i l’escola;
implicació dels pares en el treball escolar dels alumnes a casa.
Fem entrevistes individuals o tutories normalment convocades pels
educadors, però també deixant la possibilitat que les demanin les
famílies.
Al
llarg del trimestre, en funció de les demandes que es generin i de
la dinàmica de participació i cooperació, podem programar
entrevistes individuals entre la família, l’educador/a i el
psicopedagog, si s’escau, a proposta de qualsevol de les parts per
tal de tractar de problemes particulars del nen o nena o d’altres
que preocupin la família o l’escola.
Les
reunions de pares afavoreixen un coneixement i contacte més grans
entre les famílies, permeten transmetre la informació de la mateixa
manera per a tothom i s’hi tracten temes que afecten la
col·lectivitat de la classe; també permeten expressar els punts de
vista familiar sobre els aspectes pedagògics i organitzatius.
La
distribució de les activitats en el temps, per poder-la fer, hem
tingut en compte la nostra programació i despleguem metodologies,
maneres de fer que vinculen els espais, els objectes, les
interaccions amb els adults i altres infants amb el temps.
Ha
sigut una tracta d’una tasca de tot l’equip, ja que, cal
organitzar la seqüenciació de les activitats i el temps que es
dedica a cadascuna d’elles tenint en compte no només el nivell de
què es tracti sinó tot el cicle, i cal que la recollim en la
proposta pedagògica de centre.
Hem
necessitat una distribució horària concreta però no rígida, que
inclou activitats permanents i
fixes,
com la sortida o l’acollida, el dinar, etc. I s'ha tingut en compte
l’horari de les diferents activitats el ritme i la successió de
les funcions i activitats fonamentals, sobretot les de son, àpats i
joc.
Els
condicionants de més pes que hem considerat són l’edat dels nens
i nenes, el seu nivell maduratiu i els ritmes biològics, el nombre
d’infants per unitat i el temps de permanència dels nens i nenes a
l’escola.
Hem
distribuït les activitats amb flexibilitat horària en virtut de les
possibilitats que ens ofereixen tant els espais interiors (estança
bàsica organitzada en diferents àrees, existència d’altres
espais
comuns
o compartits, etc.) com els espais exteriors de l’escola
(accessibles des de les estances, amb subdivisions).
Pel
que fa al ritme de treball, hem dosificat la durada de les sessions,
les del matí poden ser més llargues, encara que també dependrà
dels bioritmes de cada nen i nena, també hem distribuït les
sessions segons el seu grau de dificultat, aprofitant els moments de
més energia per realitzar les activitats de més dificultat i tenir
en compte que a mesura que avança el dia, el cansament augmenta i
l’atenció infantil és variable i limitada.
Hem
tingut en compte el temps de cadascuna de les activitats segons
l’edat dels nens i nenes, utilitzant tècniques de motivació per
mantenir el grau d’atenció, ja que, la des motivació provoca
fatiga i més des motivació, i que el cansament fa disminuir la
capacitat d’aprenentatge.
Així,
els diferents moments de la jornada responen a les necessitats i
interessos dels infants i hem programat de manera flexible.
De
manera general, hem distingit quatre períodes en la franja horària
escolar:
1.
De 8 a 9.30-10 del matí: acollida dels infants i de les famílies.
Deixant
suficient temps per fer una entrada esglaonada al matí i tan
individualitzada com sigui possible.
2.
De 9.30 a 12 del matí: horari d'activitats
Que
comprèn les activitats seleccionades i totes elles educatives al
nostre entendre.
Hem
fet activitats tranquil·les (joc, conte, activitat manipulativa,
etc.) per centrar el grup a quarts de deu o a les 10 abans de
començar les propostes formals d’activitat per a grups reduïts
mentre la resta juga als racons o surt al pati.
3.
De 12 a 16.30.
Que
comprèn les activitats de menjars, descans i jocs.
4.
De 16.30 a 17.30: comiat dels infants i de les famílies.
Com
en el cas de l’horari d’entrada, cal que l’organització de la
sortida permeti saludar individualment un per un, i acomiadar-nos-hi
adequadament.
He
tingut especialment en compte que els contactes produïts a les
entrades i sortides de l’escola són moments de gran espontaneïtat
comunicativa, amb un contacte molt directe i real, per part tant de
la família com dels professionals. L’arribada a l’escola és un
moment de gran importància
A
continuació presentem les distribucions horàries de les activitats
en els nivells de mitjans (d'1 a 2 anys) :
1
Setmana (15-19 Setembre)
|
||||
Dilluns
15
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
1: El mural de les emocions
(T.30
min)
Reconèixer
i interioritzar les diferents emocions.
|
Dilluns
16
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
17
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Dijous
18
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
19
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
2
Setmana (22-26 Setembre)
|
||||
Dilluns
22
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
23
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
24
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
3: La cançó de la felicitat
(T.15
min)
Expressió
verbal de les emocions.
|
Dijous
25
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
26
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
3
Setmana (29-3 d'Octubre)
|
||||
Dilluns
29
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
30
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat4:
L'alegria
(T.45
min)
Reconèixer
l'emoció de l'alegria.
|
Dimecres
1
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
2
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Divendres
3
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
4
Setmana (6-10 d'Octubre)
|
||||
Dilluns
6
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Dimarts
7
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
8
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
9
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
10
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
5: Que sento quan ric i quan ploro
(T.35
min)
Reconèixer
diferents emocions a partir d'una imatge.
|
5
Setmana (13-17 d'Octubre)
|
||||
Dilluns
13
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
14
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Dimecres
15
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
16
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
6: Els colors de l'emoció
(T.30
min)
Experimentació
de l'emoció de la sorpresa.
|
Divendres
17
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
6
Setmana (20-24 d'Octubre)
|
||||
Dilluns
22
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
23
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
7: El racó de les emocions.
(T.30
min)
Expressió
de les emocions a través del llenguatge no verbal.
|
Dimecres
24
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
25
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Divendres
26
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
7
Setmana (27-31 d'Octubre)
|
||||
Dilluns
27
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
28
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
29
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
30
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
31
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
8
Setmana (3-7 Novembre)
|
||||
Dilluns
3
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
8: El monstre menja-pors.
(T.30
min)
Identificació
de les emocions que produeixen les pors.
|
Dimarts
4
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
5
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
6
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Divendres
7
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
9
Setmana (10-14 Novembre)
|
||||
Dilluns
10
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
11
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
12
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
13
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
14
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
10
Setmana (17-21 Novembre)
|
||||
Dilluns
17
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Dimarts
18
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
19
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
20
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
21
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
9: Fem un mural amb els pares
(T.30
min)
Compatir
treball emocional amb famílies i fills.
|
11
Setmana (24-28 Novembre)
|
||||
Dilluns
24
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimarts
25
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
26
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
27
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
28
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
12
Setmana (1-5 Desembre)
|
||||
Dilluns
1
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
10: Pares i fills sentim les emocions.(T.1h i 30 min)
Afavorir
la socialització entre famílies.
|
Dimarts
2
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
3
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
4
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Divendres
5
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
13
Setmana (8-12 Desembre)
|
||||
Dilluns
8
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Dimarts
9
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
10
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
11
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Divendres
12
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
14
Setmana (17-21 Desembre)
|
||||
Dilluns
17
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
12: Les piruletes de les emocions.
(T.30
min)
Reconèixer
les emocions bàsiques.
|
Dimarts
18
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dimecres
19
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Dijous
20
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
Activitat
11: El conte de les emocions.
(T.30
min)
Conèixer
i reflexionar sobre les emocions a través d'un conte.
|
Divendres
21
Activitat
2: Els follets dels dies de la setmana.
(T.15
min)
Reconèixer
i diferenciar les diferents emocions.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada