La
intervenció educativa ha de tenir en compte com a principi la
individualització de l'ensenyament dels infants, adaptant la
pràctica educativa a les característiques personals, necessitats,
interessos i estil cognitiu, el ritme i el procés de maduració dels
infants.

La
persona educadora ha de saber acollir la diferència com un dret dels
infants, portadors d’una identitat pròpia, fruit de la historia
personal, de la llengua i cultura de pertinença, dels valors de la
seva família i de la seva particular forma d’interactuar amb
l’entorn.
Des
de la nostra llar les mesures d'atenció a la diversitat aniran
encaminades en tot moment a què els infants assoleixin els objectius
proposats per aquesta etapa, amb una intervenció inclusiva i
integradora.
La
programació ha de preveure la manera d’acollir les diferències
individuals, aplicant aquelles estratègies didàctiques que millor
s’adeqüin a cada infant i els permetin diversificar i ampliar
experiències, habilitats i coneixements.
- Acollir i potenciar tots els aspectes positius que els infants i les famílies aporten per tal d’enriquir aquest procés educatiu compartit.
- Mostrar confiança respecte de les possibilitats de les nenes i els nens.
- Rebutjar les atribucions negatives i estàtiques respecte de determinats aspectes que en alguns moments els nens i nenes poden manifestar i que poden preocupar. No es tracta de negar possibles dificultats, sinó de llegir-les des de les capacitats que es posseeixen i, sobretot, amb la convicció que una intervenció adequada —amb els suports necessaris quan calgui— pot ser l’origen de canvis positius en l’infant.
- Compensar les desigualtats socials i culturals i ajudar a prevenir possibles dificultats posteriors.
No
sempre és possible definir una programació a priori, sense haver
disposat del temps necessari per observar i conèixer el moment del
procés de desenvolupament en què es troba cada infant del grup i
els seus interessos (què els interessa i què no, què han tingut
l’oportunitat d’experimentar i què no...).
El
disseny de situacions exploratòries en les quals els nens i les
nenes puguin desplegar les seves habilitats i la persona educadora
pugui observar quines són les preferències de cadascú, són
recursos que donen informació per elaborar una programació que
tingui en compte els punts de què parteix cada infant. Aporten
informació sobre els esquemes de coneixement dels infants en relació
amb determinats continguts, cosa que permet diversificar les
propostes posteriors, ajustant-les a la diversitat dels infants i a
nous reptes.
El
coneixement de la vida quotidiana dels infants i de la cultura del
seu medi familiar ens permet incorporar elements que aportin sentit i
significació a les propostes i una certa continuïtat entre els dos
principals nuclis de vida dels infants, la família i la llar
d’infants.
Quan
hi ha una diferència marcada del ritme evolutiu de l’infant
respecte a les característiques pròpies de l’edat que ens pot fer
sospitar que hi ha problemàtiques específiques, sempre primer de
tot demanarem ajuda als especialistes (equips d’assessorament
psicopedagògic −EAP− o d’altres) i així detectarem al més
aviat possible les dificultats que l’infant pugui tenir. La
detecció precoç ajudarà a posar en marxa els mecanismes d’ajuda
més convenients.
Quan
un infant, per les seves característiques individuals, no segueix el
ritme evolutiu de la resta de companys de grup serà necessària una
adaptació curricular o projecte individualitzat (PI), que es pot
elaborar modificant les activitats, la metodologia utilitzada, la
manera d’avaluar-les, els continguts d’aprenentatge o els
objectius.
En
l’adaptació curricular tindrem present, d’una banda, la
programació ordinària i, de l’altra, les necessitats, els
interessos i les possibilitats o capacitats de l’infant que la
necessita. En conseqüència, quan s’hagi de dissenyar un PI,
tindrem al davant :
- El disseny curricular del cicle
- La proposta pedagògica de centre per al cicle corresponent
- La unitat didàctica en qüestió
- Totes les dades que tenim de l’alumne
L’objectiu
del PI és intentar que l’infant, en un cert grau, pugui assolir
els objectius del cicle a partir de la modificació d’alguns dels
elements del currículum i, només en els casos més greus, dels
objectius i/o els continguts prescrits en el currículum.
Els
projectes individuals (PI) han de ser propostes possibles que
permetin assolir els objectius. Cal ser molt realista quant a la
valoració dels recursos dels quals disposem.
En
l’atenció a la diversitat val la justificació positiva docent del
professor. És a dir, cal pensar que s’aconsegueix el que és
possible i no pas que no s’aconsegueix el que no és possible.
Si
una activitat requereix una adaptació, es pot indicar en el protocol
de recollida d’informació amb una llegenda del tipus (A)
−activitat adaptada−. La resta d’activitats sense llegenda es
consideraran no adaptades i, per tant, tots els infants faran el
mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada