Tipus de programació

    Programació d’un trimestre i per al grup dels mitjans de la Llar d’infants


La programació serà temporal, durant un trimestre, i en el període especific d'inici de curs , durant l'adaptació.



1- Els moments de cura i relació: la benvinguda, l’estona de dinar, el descans, la neteja, el període d’adaptació, el canvi de bolquers, el control d’esfínters...

2- Les propostes lúdiques: panera dels tresors, joc heurístic, joc sensorial, joc simbòlic...

3- Joc de llenguatge, safates d’experimentació…

4 -Els espais: l’espai de l’aula, l’espai de descans, el pati,                                                            la sala d’usos múltiples...



Formularem un sèrie d'intencions educatives que han de garantir a tots els infants l'adquisició d'uns objectius mínims i uns continguts bàsics, dins el model curricular actual que es defineix com a obert i flexible.

Garantirem que, entre els plantejaments teòrics formulats sobre les emocions i els sentiments negatius que senten tant els infants i els pares, concretament durant el període d'adaptació i la pràctica de l'aula, hi hagi el màxim de coherència. Per això, prendrem una sèrie de decisions compartides que serviran com a base d'actuació per aconseguir el desenvolupament i la formació integral dels alumnes.




La programació és el tercer nivell de concreció de la proposta curricular. Està associada a preveure les accions i activitats que s'han de posar en marxa, en un context real, per realitzar un determinat procés d'ensenyament-aprenentatge sobre les emocions i els sentiments que senten tant els infants i els pares, concretament durant el període d'adaptació . Això implica prendre decisions quant a:

  • Què?: objectius a assolir a partir d'uns continguts concrets, seleccionats al segon nivell de concreció o PCC a partir de les prescripcions realitzades al DCB.
  • Com?: estratègies que utilitzarem per aconseguir-los.
  • Quan?: previsió de temps. Fases en les quals preveiem actuar.
  • Què, quan, i com s'ha d'avaluar? L'avaluació defineix el sistema per reorientar la tasca, per saber si allò que fem és el que més convé o si calen modificacions en algun moment del procés.


La programació educativa intenta generar canvis en els infants creant contextos que possibilitin desenvolupar aprenentatges significatius quant a coneixements, habilitats, capacitats o destreses personals.

En la programació ens inspirarem en la investigació activa:

  • Programant l'actuació.
  • Intervinguen sobre la realitat a partir del pla establert.
  • Observant els efectes produïts.
  • Analitzant, traient conclusions i reorientant el procés (si cal).

Així donarem un caràcter dinàmic i obert a la programació, la contínua revisió i adaptació, de manera que el treball sempre estigui sotmès a adequacions i millores.






La programació requerirà, encara més que a qualsevol altre moment, una atenta mirada a les característiques específiques de l'etapa: el grup dels mitjans de la Llar d'infants (P1).

  • Característiques evolutives amb canvis molt ràpids.
  • Diversitat i individualitat en els ritmes personals, en les experiències, etc.
  • Necessitats bàsiques que s'han d'atendre.
  • Necessitat de joc i activitat.

I quant a les característiques de l'aprenentatge proposades des de les teories constructivistes:

  • Aprenentatge significatiu.
  • Enfocament globalitzador dels aprenentatges.
  • Necessitat d'observació i experimentació.
  • Necessitat de partir de la motivació i l'interès.

Programar implica:

Organitzar el temps, l’espai i els materials fent previsions sobre les conductes i activitats d’infants i adults, respectant les seves necessitats físiques, psíquiques i emocionals.

Donar valor educatiu a tot allò que succeeix quotidianament sense establir diferències entre els moments de rutines quotidianes, l’activitat espontània de l’ infant i les propostes estructurades per part de la persona educadora i que constitueix el que anomenem pedagogia de la vida quotidiana.

Ampliar les experiències dels infants acollint l’inesperat, incorporant l’imprevist, enriquint el quotidià, mitjançant propostes que, a partir dels interessos dels infants, globalitzin continguts de diferents àrees i propiciïn l’assoliment d’aprenentatges determinats.

Avaluar el procés d’ensenyament i aprenentatge, no tant per valorar els encerts i els errors dels infants com per conèixer l’ajust dels recursos emprats a les finalitats perseguides.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada