Programació
d’un trimestre i per al grup dels mitjans de la Llar d’infants

La programació serà temporal, durant un trimestre, i en el període especific d'inici de curs , durant l'adaptació.
1-
Els moments de cura i relació: la benvinguda, l’estona de
dinar, el descans, la neteja, el període d’adaptació, el canvi de
bolquers, el control d’esfínters...
2-
Les propostes lúdiques: panera dels tresors, joc heurístic, joc
sensorial, joc simbòlic...
3-
Joc de llenguatge,
safates d’experimentació…
4
-Els espais: l’espai de l’aula, l’espai de descans, el
pati, la sala d’usos múltiples...
Formularem
un sèrie d'intencions educatives que han de garantir a tots els
infants l'adquisició d'uns objectius mínims i uns continguts
bàsics, dins el model curricular actual que es defineix com a obert
i flexible.
Garantirem
que, entre els plantejaments teòrics formulats sobre les
emocions i els sentiments negatius que senten tant els infants i els pares,
concretament
durant el període d'adaptació
i la pràctica de l'aula, hi hagi el màxim de coherència. Per això,
prendrem una sèrie de decisions compartides que serviran com a base
d'actuació per aconseguir el desenvolupament i la formació integral
dels alumnes.
La
programació és el tercer nivell de concreció de la proposta
curricular. Està associada a preveure les accions i activitats que
s'han de posar en marxa, en un context real, per realitzar un
determinat procés d'ensenyament-aprenentatge sobre les
emocions i els sentiments que senten tant els infants i els pares,
concretament
durant el període d'adaptació
. Això implica prendre decisions quant a:
- Què?: objectius a assolir a partir d'uns continguts concrets, seleccionats al segon nivell de concreció o PCC a partir de les prescripcions realitzades al DCB.
- Com?: estratègies que utilitzarem per aconseguir-los.
- Quan?: previsió de temps. Fases en les quals preveiem actuar.
- Què, quan, i com s'ha d'avaluar? L'avaluació defineix el sistema per reorientar la tasca, per saber si allò que fem és el que més convé o si calen modificacions en algun moment del procés.
La
programació educativa intenta generar canvis en els infants creant
contextos que possibilitin desenvolupar aprenentatges significatius
quant a coneixements, habilitats, capacitats o destreses personals.
En
la programació ens inspirarem en la investigació activa:
- Programant l'actuació.
- Intervinguen sobre la realitat a partir del pla establert.
- Observant els efectes produïts.
- Analitzant, traient conclusions i reorientant el procés (si cal).
Així
donarem un caràcter dinàmic i obert a la programació, la contínua
revisió i adaptació, de manera que el treball sempre estigui sotmès
a adequacions i millores.
La
programació requerirà, encara més que a qualsevol altre moment,
una atenta mirada a les característiques específiques de l'etapa:
el grup dels mitjans de la Llar d'infants (P1).
- Característiques evolutives amb canvis molt ràpids.
- Diversitat i individualitat en els ritmes personals, en les experiències, etc.
- Necessitats bàsiques que s'han d'atendre.
- Necessitat de joc i activitat.
I
quant a les característiques de l'aprenentatge proposades des de les
teories constructivistes:
- Aprenentatge significatiu.
- Enfocament globalitzador dels aprenentatges.
- Necessitat d'observació i experimentació.
- Necessitat de partir de la motivació i l'interès.
Programar
implica:
Organitzar
el temps, l’espai i els materials fent previsions sobre les
conductes i activitats d’infants i adults, respectant les seves
necessitats físiques, psíquiques i emocionals.
Donar
valor educatiu a tot allò que succeeix quotidianament sense
establir diferències entre els moments de rutines quotidianes,
l’activitat espontània de l’ infant i les propostes
estructurades per part de la persona educadora i que constitueix el
que anomenem pedagogia de la vida quotidiana.
Ampliar
les experiències dels infants acollint l’inesperat, incorporant
l’imprevist, enriquint el quotidià, mitjançant propostes que,
a partir dels interessos dels infants, globalitzin continguts de
diferents àrees i propiciïn l’assoliment d’aprenentatges
determinats.
Avaluar
el procés d’ensenyament i aprenentatge, no tant per valorar
els encerts i els errors dels infants com per conèixer l’ajust
dels recursos emprats a les finalitats perseguides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada