Avaluació


        L’avaluació és una activitat valorativa que ens permet determinar en quinamesura s’han adquirit els objectius. El principi ha de ser “ avaluar per millorar”.
        En aquest sentit , l’avaluació permet adaptar millor l’ajuda pedagògica a les característiques individuals dels nens.
        Tot i que sigui a nivell subjectiu, hem d’aturar-nos a reflexionar sobre si s’ha aconseguit o no cadascun dels objectius proposats.
        És important avaluar l’adequació a cadascuna de les activitats una vegada realitzades, per tal de poder modificar-les amb la intenció d’anar perfeccionant el programa.
        “L’avaluació ha de ser contínua i ha d’estar integrada en el procés educatiu, formarà part integrant del mateix i constituirà un instrument d’acció pedagògica”
        D'altra banda, aquesta ha d’atendre a les adquisicions realitzades pels infants al llarg dels processos d’ensenyament–aprenentatge i a l’efectivitat del desenvolupament de tota la programació de la Unitat Didàctica (objectius i continguts plantejats, metodologia, activitats d’aprenentatge,tècniques d’avaluació utilitzades...).
        És molt important l’obtenció i anàlisi d’informacions objectives de cadascun dels nens i nenes, així com de resta de components de la tasca educativa. És per això, l'avaluació presenta unes determinades característiques:
        • Ha de ser continuada perquè ha d'estar present en el seguiment del desenvolupament del procés d'aprenentatge de l'infant, observant sistemàticament i de manera clara i simple les activitats que aquest realitza, per si cal algun tipus d'adaptació o ajuda.
        • Ha de ser individualitzada perquè els infants tenen diferents ritmes i estils d'aprenentatge i és necessari constatar quin és el punt de partida per valorar el seu progrés en relació amb els objectius plantejats.
        • Ha de ser global ja que ha d'atendre tota la complexitat del pensament de l'infant, la maduració
        dels esquemes conceptuals, les capacitats de procediment i l'adquisició de les actituds i normes de comportament.
        • Ha de ser coherent amb la programació perquè hi ha d'haver una correspondència entre les activitats d'ensenyament i aprenentatge i les activitats d'avaluació.
        • Ha de ser integradora perquè ha de considerar l'adquisició de cadascuna de les àrees d'experiència.
       Valoració del progrés i evolució dels infants

      Prèviament a l'inici de l'avaluació, hem de fer una programació tenint en compte els resultats avaluables que volem aconseguir. És per això que hem de realitzar una seqüència didàctica que ens permeti dur a terme aquest procés per tal de poder valorar-lo en el seu acabament.
      A continuació es mostra un quadre amb la seqüència d'activitats que es realitzaran durant d'unitat didàctica classificades pel moment avaluatiu de cadascuna (inici de l'avaluació, desenvolupament i síntesi...)


      Seqüència Didàctica
      Activitats d'avaluació inicial:
      Activitat 1: El mural de les emocions
      Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana
      Activitat 3: La cançó de la felicitat
      Activitats de desenvolupament:
      Activitat 4: L'alegria
      Activitat 5: Que sento quan ric i quan ploro
      Activitat 6: Els colors de l'emoció
      Activitat 7: El racó de les emocions
      Activitat 8: El monstre menja-colors
      Activitat 9: Fem un mural amb els pares
      Activitats de síntesi:
      Activitat 10: Pares i fills sentim les emocions
      Activitat 11: El conte de les emocions
      Activitat 12: Les piruletes de les emocions
      Totes aquestes activitats s'ha de basar en un procés responent les següents qüestions: Què, com i quan s'ha d'avaluar.
      Què avaluarem?
      En aquest apartat s’han de considerar tres aspectes:
      -L’avaluació del procés educatiu: en el qual es comprovarà si els nens i nenes estan adquirint les capacitats previstes en els objectius de les diferents propostes pedagògiques. Així doncs, cal tenir en compte el perquè saben o no saben fer quelcom, i perquè poden o no poden fer-ho. Cal també veure en quines circumstancies troben majors dificultats i quines són capaços de superar.
      -L’avaluació de les educadores: serveix per comprovar que la tasca que realitzen es desenvolupa adequadament, es a dir saber si l’estil d’ensenyament, el tipus de metodologia, l’ajuda que proporciona en general i als nens amb necessitats educatives especials, el tipus de suport que utilitza i els recursos que empra per fer les seves propostes de treball.
      -L’avaluació de la proposta pedagògica: serveix per valorar l’adequació d’aquesta a la pràctica educativa i als resultats obtinguts en l’avaluació dels alumnes. Alhora es farà servir per comprovar l’adequació de les activitats a les característiques, necessitats i interessos dels infants.
      Com avaluarem?
      La nostra avaluació es centrarà en l’observació directa i sistemàtica. Per això,utilitzarem un seguit de graelles adaptades a la necessitat de cada proposta pedagògica on es podrà anar anotant tots els aspectes necessaris per dur a terme aquest procés de manera acurada.
      Per tant,les estratègies utilitzades per a avaluar el projecte seran les següents:

      L’observació directa i sistemàtica:
      Permet conèixer el resultat obtingut durant les activitats proposades, el clima que s’hi ha respirat, el grau de satisfacció i de participació dels infants, les reaccions i les actituds mostrades.
      Registre anecdòtic:
      Permet recollir anotacions a través del les actituds que vagin mostrant dia rere dia i a partir de les observacions realitzades.
      Graella individual amb criteris d’avaluació:
      Serveix per veure l’evolució individual de cada infant.
      *Les graelles d'avaluació es mostren a continuació.
      Quan avaluarem?
      Tanmateix, el procés d'avaluació,el podem diferenciar en tres fases segons el moment en què es realitza, com són:

      1. L’avaluació inicial: es duu a terme a l’inici del procés d’ensenyament–aprenentatge i ens permet saber quin és el punt de partida, què saben els infants vers els nous aprenentatges,el seu nivell de motivació,interessos, actituds...A partir de l’anàlisi d’aquesta situació, ens caldrà adequar la proposta didàctica a les característiques dels alumnes (com a grup i de manera individual).
      2. L’avaluació formativa o del progrés: consisteix en l’observació sistemàtica i valoració dels processos d’aprenentatge,dificultats i necessitats educatives que es van constatant a mesura que es realitzen les activitats de les diferents unitats didàctiques. Ens ha de permetre detectar errors i establir mecanismes per millorar constantment el procés d’ensenyament–aprenentatge. Aquesta avaluació es porta a terme a través de l’observació directa de les diferents activitats d’ensenyament–aprenentatge i queda anotada en els fulls de registre que el mestre/a tutor elabora per a cada infant.
      3. L’avaluació final: es refereix al grau d’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part dels alumnes en acabar la seqüència d’aprenentatge. Ens serveix també per comprovar l ’'eficiència del procés. Per dur-la a terme hem de recórrer a tècniques d’avaluació que reflecteixen de quina
      manera els alumnes utilitzen els continguts apresos (fitxes d’avaluació,activitats on puguin posar en pràctica els continguts apresos...) i que ens permetin enregistrar el grau d’assoliment dels objectius establerts (graelles d'observació, diari de classe, escales estimatives, ...).
      Per tant, hem de donar resposta al; què, quan i com s'ha d'avaluar.
      Tanmateix, cadascuna de les activitats s'avaluarà de manera individual per a cada infant, així com col·lectivament.
      Les graelles que farem servir per tal de dur a terme l'avaluació de les activitats que hem seleccionat per dur a terme l'avaluació ,juntament amb els criteris que hem seguit per recollir la informació , i per poder avaluar el progrés del infants durant la realització de les activitats seran les següents:

      SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS QUE AVALUAREM
      UNITAT DE PROGRAMACIÓ: Comença el dia amb un somriure
      Tipus d'activitats
      Noms de les activitats
      Criteris que seguirem per avaluar
      Ítems que avaluarem
      Activitats d'avaluació inicial
      Activitat 1: El mural de les emocions
      Activitat 2: Els follets dels dies de la setmana
      Activitat 3: La cançó de la felicitat
      - Coneixements que tenen els infants a l'inici de l'escola envers ell mateix i els altres

      - Saber en quin moment evolutiu es troben aquests infants

      - Interès que mostren els infants a l'hora de dur a terme les activitats

      - Actituds envers els companys nous
      - Reconeix les emocions pròpies i dels altres.
      - Reconeix emocions en contes.
      -Identifica les emocions positives i negatives
      - Sap gestionar alguna emoció quan se li demana
      -Expressa determinats sentiments, emocions quan se li demana
      - Mostra actituds de respecte pels seus companys de grup, els objectes i els materials de l'aula a la que pertany
      Activitats d'avaluació de desenvolupament
      Activitat 4: L'alegria
      Activitat 5: Que sento quan ric i quan ploro
      Activitat 6: Els colors de l'emoció
      Activitat 7: El racó de les emocions
      Activitat 8: El monstre menja-colors
      Activitat 9: Fem un mural amb els pares
      - Grau de participació dels infants

      - Coneixements adquirits a partir del treball inicial amb les expressions de les seves emocions

      - Actituds dels infants a l'hora de realitzar les activitats

      - Grau d'adequació dels espais, els materials
      -L'espai ha sigut l'adequat per a dur a terme l'activitat.

      -El temps ha sigut l'adequat a l'activitat.

      ­- L'activitat ha sigut adequada a l'edat dels infants.

      -Gaudeix de les activitats proposades per l'educadora

      - Experimenta les diverses sensacions que sent quan realitza activitats relacionades amb les emocions: alegria, tristesa, i les expressa per mitjà d'algunes paraules i petites construccions de frases

      - Sap com representar amb gestos totes les emocions

      Activitats d'avaluació final
      Activitat 10: Pares i fills sentim les emocions
      Activitat 11: El conte de les emocions
      Activitat 12: Les piruletes de les emocions
      - Coneixements adquirits envers l'expressió de les seves emocions i les dels altres

      - Integració de l'infant al grup de classe

      - Adquisició de vocabulari nou

      - Coneixements de les emocions ( Alegria, tristes, enuig, por)
      - Ha adquirit nou vocabulari

      - Sap identificar quan està content, trist , enfadat o té por.

      - S'ha integrat i es relaciona amb el grup d'infants i l'educadora.

      - Ha estat capaç d'associar l'expressió de l'imatge amb el significat verbalitzat per l'educadora.

      AVALUACIÓ PROGRÉS DELS INFANTS
      Nom de l'infant:
      Activitat:
      Data:
      ÍTEMS
      Si
      No
      A vegades
      Observacions
      Reconeix les emocions en ell mateix




      Reconeix les emocions en els altres?




      Reconeix amb imatges algunes emocions?




      Sap expressar algunes emocions primàries?




      Participa de les activitats?




      Sap com representar amb gestos algunes emocions?




      Sap identificar quan està trist, content o té por?




      S'ha relacionat positivament amb els seus companys?




      Ha estat distret ?




      Ha estat atent?




      Sap gestionar alguna emoció quan se li demana?




      Es capaç d'imitar algunes emocions?




      Ha adquirit nou vocabulari ?






      Valoració de la unitat didàctica
      - Què i quan avaluarem?:

      L'avaluació que farem de la nostra unitat didàctica, es farà mitjançant una observació continuada al llarg de tot el curs per prendre decisions sobre la seva idoneïtat plasmada sobre les graelles avaluables a cada situació i circumstància.

      L'equip educatiu durant la realització del projecte, farà el seguiment i la valoració del procés. Amb aquest seguiment es pretén detectar tant els possibles punts febles del projecte com les dificultats que ens podem trobar en la seva realització. Tots aquests factors s'intentaran eliminar o minimitzar, per garantir una intervenció de qualitat i a mida dels infants.

      Per avaluar la nostra programació farem una valoració que se sustenti en els tres pilars que la componen:
      1-Durada de la programació:
      L'objectiu de la nostra programació és complir-la, per tant aquest serà un primer índex a avaluar:
      S'ha complert la programació en la seva totalitat?. És a dir, si la programació ha estat ajustada en el temps tal i com va estar programada anteriorment.
      Totes les activitats s'han realitzat en el temps establert?
      El temps establert per treballar la unitat didàctica ha estat l'adequat?
      En funció dels resultats que obtinguem, i si creiem que hi hagut un desajust important, estudiarem les causes que ho hagin provocat i es modificaran per unes programacions futures.

      2- Idoneïtat de les activitats:
      Quant a la idoneïtat de les activitats, podem preguntar-nos:
      - Han respost, les activitats, al que esperàvem d'elles? Per donar-hi una resposta caldrà repassar individualment les fitxes d'observació de cada activitat i fer-ne una valoració sobre la base de:
      Les activitats plantejades s'ajusten als objectius que es pretenien?
      Els nens i les nenes han fet el que s'esperava que fessin en cadascuna d'elles?
      Els nen i les nenes s'han mostrat motivats i han acceptat l'activitat amb interès?
      Les activitats han estat suficients per treballar la unitat didàctica?

      L'avaluació de les activitats és un fet que caldrà realitzar diàriament. L'anàlisi del proces i dels resultats de les activitats anirà lligada a l'anàlisi de les respostes i actituds dels infants durant la seva pràctica. Aquesta valoració ens permetrà fer les modificacions o els ajustos necessaris.
      El mètode que farem servir per avaluar les activitats serà la fitxa o graella d'observació. Un cop l'equip educatiu hagi obtingut i analitzat la informació, ajustarem l'activitat per adequar-la a les necessitats detectades.

      3-Disponibilitat dels recursos:
      Tot l'equip educatiu haurem d'avaluar la disponibilitat dels recursos :
      - Hem disposat dels recursos necessaris per desenvolupar totes les activitats? En aquesta fase haurem de determinar:
      Els recursos previstos han estat els adequats per desenvolupar cadascuna de les activitats?
      Els recursos han estat suficients alhora de la realització de les activitats?
      El plantejament inicial dels recursos necessaris per la realització de totes les activitats, s¡han ajustat a l'hora de la seva realització?

      Tot l'equip educatiu que ha realitzat aquesta Unitat Didàctica realitzarà una avaluació final per poder mesurar els resultats obtinguts amb el projecte, i així decidir si ha resultat satisfactòria o bé si hi ha punts a millorar al tornar a repetir la programació.
      En aquesta avaluació final el que hem d'estudiar és: si el nostre projecte funciona amb èxit i
      quines millores podem aplicar per a que sigui millor.

      Com avaluarem?
      Per tal d'analitzar tots aquests resultats finals dels procés, crearem un control de seguiment d'aquesta programació.
      Com a instrument per realitzar un bon seguiment de la nostra programació, utilitzarem aquesta taula per poder saber si estem millorant:

      AVALUACIÓ DE LES ACTIVITATS DE LA PROGRAMACIÓ
      ÍTEMS
      No
      Si
      A vegades
      Observacions
      S'han realitzat en el temps establert?




      Han sigut motivadores i han facilitat una major adaptació?




      Han tingut en compte la individualitat de cada infant ?




      Han permès l'assoliment dels objectius establerts?




      S'han adaptat als diferents moments evolutius de cada infant?




      Han propiciat un clima agradable i ric en estímuls?




      Els infants han fet el que s'esperava que fessin en cadascuna de les activitats?




      Les activitats han estat suficients per treballar la unitat didàctica?






      AVALUACIÓ DE L'EQUIP EDUCATIU
      ÍTEMS
      No
      Si
      A vegades
      Observacions
      Han respectat el ritme dels alumnes?




      Ha participat i col·laborat en totes les activitats proposades?




      El llenguatge utilitzat ha estat clar i senzill?




      Han aportat seguretat als infants?




      Han respectat en tot moment l'expressió dels sentiments dels infants?




      Han donat mostres d'afecte als infants en els moments que ho han necessitat'




      Han donat l'atenció individual que ha necessitat en tot moment els infants?




      Han realitzat contactes amb les famílies i han establert mecanismes de col·laboració amb ells?




      Han tinguts moments de tendresa fent una abraçada a l'infant quan aquest ho ha necessitat?






      AVALUACIÓ DELS RECURSOS DISPOSATS PER A LA PROGRAMACIÓ
      ÍTEMS
      No
      Si
      A vegades
      Observacions
      Els recursos han estat suficients alhora de la realització de les activitats?




      Els recursos previstos han estat adequats per al desenvolupament de les activitats?




      S'han utilitzat els materials adients?




      El nombre d'educadores per a cada activitat ha estat suficient ?




      L'espai disposat ha permès la creació d'un clima de seguretat adequat per als infants?





















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada