Per
això després d'haver exposat cadascuna de les components del grup
les experiències en les observacions realitzades en les diferents
llars d'infants, totes coincidim en què
durant
el període d'adaptació potser no es dóna massa importància a
treballar les emocions i els sentiments que manifesten els infants
durant aquest període, creiem
que les educadores depenent en molts casos de la importància que li
donin, consideren el fet que els plors i la tristesa en aquest
període siguin constatats com a una normalitat i no consideren que
la vivència d'aquesta situació s'hagi de considerar prou necessària
com per a incloure una unitat de programació que treballi aquests
sentiments d'angoixa, aquests sentiments negatius que els infants pateixen durant el període d'adaptació dins de la
programació de curs.
També
volem incidir en que per a un infant aquest període d'adaptació
suposa un canvi molt important, ja que surt d'un lloc segur, conegut
i protegit, on es relaciona amb les persones que ha establert els
primers vincles, i a les quals està aferrat, per entrar en una
situació completament desconeguda, i li suposarà una situació de
separació que serà més o menys dolorosa. Pensar que pot perdre a
la figura a la que està aferrat, al sentir-se abandonat a l'escola,
suposa sofriment i angoixa per ambdues parts. Però “
Els sentiments negatius, patiment no sols està en els nens, fins en els casos en què tot
marxa bé, als pares els costa separar-se del seu fill i els suposa
un considerable esforç emocional”. Per
una banda ens agradaria que els seus fills no visquessin situacions
d'angoixa, cosa que en realitat no podran evitar, ja que forma part
de la vida i creixement de l'infant. D'altra banda també els pares
necessiten un temps de coneixença per poder confiar en les persones
i la institució que es farà càrrec del seu infant; si això no es
pot donar afectarà de manera notable en aquest procés d'adaptació
.
El
que nosaltres proposem és incloure dins la programació anual del
centre, unitats didàctiques on es treballin les emocions negatives dels
infants durant aquest període d'una manera més dirigida, més
intensa i no tant improvisada. Volem marcar unes pautes que serveixin
de guia als/les educadors/es de com actuar durant aquest període.
També
volem incidir en el fet que a les Escoles bressol es generin
propostes organitzades com les que nosaltres volem dur a terme i en
consonància amb els lligams afectius ,dóna lloc a situacions molt
positives entre les famílies i facilita una integració més pausada
i tranquil·la. Comptar amb la complicitat dels pares i mares,
entenent el seu procés i fent-los partícips en aquest moment són
una mostra de creació de vincles.
Per
tant, centrarem el nostre projecte en la UD de les emocions i els
sentiments d'angoixa que senten els infants durant aquest període i
paral·lelament el que senten els pares i les mares, dificultant i
allargant en molts casos aquest període. Els treballarem d'una
manera lúdica, i motivadora, on els infants puguin expressar-se,
aprendre a identificar-les, a comunicar-se lliurament i amb empatia.
Per això, durant tot el primer trimestre realitzarem activitats
orientades a treballar la creació d'emocions positives i benestars,
que faciliti la integració de les famílies i que els vincles amb
els infants es creïn de forma estable i segura a fi i efecte que
aquest període d'adaptació tendeixi cap a moments i situacions
afectives positives de forma gradual però afectiva i constant.
Malgrat
que les activitats estan pautades, sempre es tindrà en compte
l'atenció a la diversitat, es tindrà cura d'observar els processos
personals durant aquest període d'adaptació tan sensible fent una
intervenció educativa personalitzada sobretot en els moments que cal
una intervenció molt personal , i la motivació, oferint situacions
en la qual els infants es sentin verdaders protagonistes, en que
trobin plaer dins la pròpia activitat i en gaudeixin, ja que creiem
que aquesta és la base per tal de poder establir un benestar als
infants i unes actituds positives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada