Com
diu l' informe de la UNESCO de la Comissió Internacional sobre
l'Educació per al segle XXI, L'Educació conté un
tresor, conegut com l'Informe Delors, diu que l'educació
ha d'organitzar-se al voltant de quatre aprenentatges fonamentals,
que seran per a cada persona, els pilars del coneixement al llarg de
la vida:
- Aprendre a conèixer, o sigui, adquirir els instruments de la comprensió.
- Aprendre a fer, per a poder influir sobre el propi entorn.
- Aprendre a viure junts, per a participar i cooperar amb els altres en totes les activitats humanes.
- Aprendre a ser, com a procés fonamental que arreplega elements dels tres anteriors.
És
sabut que les persones més felices tenen, generalment, una
autoestima més alta, major autocontrol conductual i emocional,
disposen d'un estil cognitiu positiu i mantenen relacions adequades
amb els altres, saben reconèixer i expressar els seus sentiments de
manera apropiada, fent seus valors com el respecte, la tolerància i
l'honestedat.
Per
tant, considerar el desenvolupament integral dels infants com una
finalitat, les emocions, els afectes i les relacions tenen gran
rellevància. Ens hem interessat en els aspectes emocionals i
afectius de les relacions interpersonals dels més menuts,
considerant la necessitat de treballar aquests aspectes per al
desenvolupament harmònic dels infants i ensenyar a ser i a conviure
a més de la d'ensenyar a conèixer.
Des
de la llar d'infants “Alegria” oferim als infants un ambient
càlid, acollidor, segur, on sentir-se estimat afavorint d'aquesta
manera la confiança en ells mateixos així com amb les educadores i
companys .Tanmateix treballem per tal de que la metodologia disposi
d'un ampli ventall d'experiències que potenciïn la imaginació,
creativitat, l’experimentació, la manipulació, les emocions i
afavoreixin també la relació entre els nens i nenes i amb les
educadores, aprenent per poder desenvolupar les seves capacitats i
habilitats de manera adequada i sobretot gaudir de tot plegat d'una
manera positiva que els enriqueixi personalment.
D'altra
banda fomentem l'aprenentatge en valors, la coeducació i
l'adquisició dels hàbits socials necessaris per establir relacions
positives amb si mateix i els altres dins d'una visió globalitzadora
que
permet interrelacionar els continguts, les àrees, les activitats i
els objectius treballats l’aula, afavorint així la consolidació
en tots els àmbits d’experiència de l’infant, dins i fora de
l’escola.
És
per això que l'escola Alegria es regeix per uns pilars bàsics per
desenvolupar la seva metodologia com són:
- Activa
- Participativa
- Motivadora.
- Personalitzada
- Globalitzada
- Significativa
- Flexible
L’objectiu
principal d’aquest metodologia, no és cap més que el d’afavorir
l’ aprenentatge dels més menuts i que s’enriqueixin de les seves
vivències i relacions amb els altres.
És
sabut que a l'Educació Infantil és dona un tractament de les
temàtiques de forma globalitzada i per això que la nostra unitat es
durà a terme sota aquest principi. Es buscarà doncs que l'infant
pugui aconseguir un aprenentatge significatiu i funcional basat en un
ambient càlid d'afecte i confiança, de respecte per l'infant, que
permeti l'expressió d'emocions, el seu desenvolupament cognitiu,
afectiu i motriu i els ritmes individuals d'aprenentatge i
creixement.
El
procés d'aprenentatge de cada infant es realitza a partir de la
seva maduració personal, respectant el seu ritme i diferents etapes
evolutives.
Implicant
la motivació dels infants en el seu procés d'aprenentatge partint
de les pròpies vivències i experiències.
Construïm
un clima de seguretat creant a l'aula un ambient càlid, acollidor,
segur que permeti l' infant relacionar-se amb els seus
companys i educador, i aprendre a desenvolupar-se i créixer.
El
dia a dia de l'escola i les activitats que es duguin a terme es
relacionaran amb la vida quotidiana dels infants per tal que siguin
significatives i funcionals.
Les
activitats que es fan a l'aula són el principal vehicle per a la
relació entre els educadors/es i els infants i treballant les
emocions aprenen i posen en pràctica a l'aula estratègies
cognitives, repertoris comporta-mentals, valors, habilitats socials i
tècniques d'autocontrol que els permeten un primer contacte a saber
viure satisfactòriament amb si mateixos i amb els altres, creant les
bases per a una millor convivència, per a aconseguir una educació
integradora que contempli no sols l'àrea cognitiva, sinó també la
socioafectiva.
Aplicarem
una metodologia constructivista, la qual passa per entendre a
l'infant com el constructor dels seu camí d'ensenyament i
aprenentatge, en el que nosaltres com a mediadors entre els els
diversos continguts i els nostres infants, ens convertirem en els
seus guies i entenent que cada alumne/a té un paper molt actiu.
Més
concretament, i per tal de poder treballar la unitat didàctica amb
la qual està centrada aquesta programació com és el període
d'adaptació, volem incidir en el treball dels sentiments i emocions
que viuen els infants a l'hora d'afrontar-se a una situació nova per
a ells com és la separació familiar. És per això que tindrem
molt en compte els diferents ritmes maduratius i de desenvolupament
de cada infant, així com les individualitats i
peculiaritats, per tal d'oferir la intervenció més adequada en cada
cas.
Per
poder portar a terme les activitats proposades durant aquest procés,
és molt important partir dels coneixements previs de cada nen i de
les seves experiències tal de poder afavorir un aprenentatge
significatiu, tractant de motivar a l’infant en tot moment i
procurar que sigui el mateix el protagonista actiu del seu
aprenentatge, per això, les activitats d’aprenentatge que proposem
han de tenir caràcter lúdic i el joc esdevé una eina molt vàlida
d'aprenentatge.
Per
a això, amb la nostra unitat didàctica proposarem diversitat
d'activitats que s'hagin de desenvolupar potenciant sempre la
creativitat, la iniciativa, la motivació , l'expressió de les seves
emocions i l'acció de l'infant per a arribar assolir un aprenentatge
el més significatiu possible.
Aprofitarem
també els recursos visuals per realitzar algunes de les nostres
activitats, d'aquesta manera intentarem que la unitat sigui més
atractiva pels infants, i més motivadora, fent us de la imatge com a
element de suport a la diversitat de l'aula.
Els
espais a l'aula estaran ben distribuïts i organitzats per tal
d'afavorir el correcte procés d'ensenyament-aprenentatge.
Amb
aquesta programació, també tindrem en compte en tot moment les
aportacions, i vivències emocionals dels infants així com hi haurà
una relació entre les educadores i els pares per conèixer més
sobre la seva realitat fora de l'escola i poder així relacionar-la
amb les de l'escola, i conèixer també com viuen aquest procés
d'adaptació la pròpia família, establint lligams entre casa i
escola que els acompanyarà al llarg de tota la seva vida escola.
Intentarem tranquil·litzar les famílies que poden viure angoixades
per aquest procés, per això inclourem activitats en que puguin
participar i aconseguir plena confiança en l'escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada