Metodologia

    Com diu l' informe de la UNESCO de la Comissió Internacional sobre l'Educació per al segle XXI, L'Educació conté un tresor, conegut com l'Informe Delors, diu que l'educació ha d'organitzar-se al voltant de quatre aprenentatges fonamentals, que seran per a cada persona, els pilars del coneixement al llarg de la vida:

  • Aprendre a conèixer, o sigui, adquirir els instruments de la comprensió.
  • Aprendre a fer, per a poder influir sobre el propi entorn.
  • Aprendre a viure junts, per a participar i cooperar amb els altres en totes les activitats humanes.
  • Aprendre a ser, com a procés fonamental que arreplega elements dels tres anteriors.


És sabut que les persones més felices tenen, generalment, una autoestima més alta, major autocontrol conductual i emocional, disposen d'un estil cognitiu positiu i mantenen relacions adequades amb els altres, saben reconèixer i expressar els seus sentiments de manera apropiada, fent seus valors com el respecte, la tolerància i l'honestedat.

Per tant, considerar el desenvolupament integral dels infants com una finalitat, les emocions, els afectes i les relacions tenen gran rellevància. Ens hem interessat en els aspectes emocionals i afectius de les relacions interpersonals dels més menuts, considerant la necessitat de treballar aquests aspectes per al desenvolupament harmònic dels infants i ensenyar a ser i a conviure a més de la d'ensenyar a conèixer.

Des de la llar d'infants “Alegria” oferim als infants un ambient càlid, acollidor, segur, on sentir-se estimat afavorint d'aquesta manera la confiança en ells mateixos així com amb les educadores i companys .Tanmateix treballem per tal de que la metodologia disposi d'un ampli ventall d'experiències que potenciïn la imaginació, creativitat, l’experimentació, la manipulació, les emocions i afavoreixin també la relació entre els nens i nenes i amb les educadores, aprenent per poder desenvolupar les seves capacitats i habilitats de manera adequada i sobretot gaudir de tot plegat d'una manera positiva que els enriqueixi personalment.

D'altra banda fomentem l'aprenentatge en valors, la coeducació i l'adquisició dels hàbits socials necessaris per establir relacions positives amb si mateix i els altres dins d'una visió globalitzadora

que permet interrelacionar els continguts, les àrees, les activitats i els objectius treballats l’aula, afavorint així la consolidació en tots els àmbits d’experiència de l’infant, dins i fora de l’escola.

És per això que l'escola Alegria es regeix per uns pilars bàsics per desenvolupar la seva metodologia com són:


  • Activa
  • Participativa
  • Motivadora.
  • Personalitzada
  • Globalitzada
  • Significativa
  • Flexible

L’objectiu principal d’aquest metodologia, no és cap més que el d’afavorir l’ aprenentatge dels més menuts i que s’enriqueixin de les seves vivències i relacions amb els altres.

És sabut que a l'Educació Infantil és dona un tractament de les temàtiques de forma globalitzada i per això que la nostra unitat es durà a terme sota aquest principi. Es buscarà doncs que l'infant pugui aconseguir un aprenentatge significatiu i funcional basat en un ambient càlid d'afecte i confiança, de respecte per l'infant, que permeti l'expressió d'emocions, el seu desenvolupament cognitiu, afectiu i motriu i els ritmes individuals d'aprenentatge i creixement.



El procés d'aprenentatge de cada infant es realitza a partir de la seva maduració personal, respectant el seu ritme i diferents etapes evolutives.

Implicant la motivació dels infants en el seu procés d'aprenentatge partint de les pròpies vivències i experiències.

Construïm un clima de seguretat creant a l'aula un ambient càlid, acollidor, segur que permeti l' infant relacionar-se amb els seus companys i educador, i aprendre a desenvolupar-se i créixer.

El dia a dia de l'escola i les activitats que es duguin a terme es relacionaran amb la vida quotidiana dels infants per tal que siguin significatives i funcionals.



Les activitats que es fan a l'aula són el principal vehicle per a la relació entre els educadors/es i els infants i treballant les emocions aprenen i posen en pràctica a l'aula estratègies cognitives, repertoris comporta-mentals, valors, habilitats socials i tècniques d'autocontrol que els permeten un primer contacte a saber viure satisfactòriament amb si mateixos i amb els altres, creant les bases per a una millor convivència, per a aconseguir una educació integradora que contempli no sols l'àrea cognitiva, sinó també la socioafectiva.

Aplicarem una metodologia constructivista, la qual passa per entendre a l'infant com el constructor dels seu camí d'ensenyament i aprenentatge, en el que nosaltres com a mediadors entre els els diversos continguts i els nostres infants, ens convertirem en els seus guies i entenent que cada alumne/a té un paper molt actiu.


Més concretament, i per tal de poder treballar la unitat didàctica amb la qual està centrada aquesta programació com és el període d'adaptació, volem incidir en el treball dels sentiments i emocions que viuen els infants a l'hora d'afrontar-se a una situació nova per a ells com és la separació familiar. És per això que tindrem molt en compte els diferents ritmes maduratius i de desenvolupament de cada infant, així com les individualitats i peculiaritats, per tal d'oferir la intervenció més adequada en cada cas.

Per poder portar a terme les activitats proposades durant aquest procés, és molt important partir dels coneixements previs de cada nen i de les seves experiències tal de poder afavorir un aprenentatge significatiu, tractant de motivar a l’infant en tot moment i procurar que sigui el mateix el protagonista actiu del seu aprenentatge, per això, les activitats d’aprenentatge que proposem han de tenir caràcter lúdic i el joc esdevé una eina molt vàlida d'aprenentatge.



Per a això, amb la nostra unitat didàctica proposarem diversitat d'activitats que s'hagin de desenvolupar potenciant sempre la creativitat, la iniciativa, la motivació , l'expressió de les seves emocions i l'acció de l'infant per a arribar assolir un aprenentatge el més significatiu possible.

Aprofitarem també els recursos visuals per realitzar algunes de les nostres activitats, d'aquesta manera intentarem que la unitat sigui més atractiva pels infants, i més motivadora, fent us de la imatge com a element de suport a la diversitat de l'aula.

Els espais a l'aula estaran ben distribuïts i organitzats per tal d'afavorir el correcte procés d'ensenyament-aprenentatge.



Amb aquesta programació, també tindrem en compte en tot moment les aportacions, i vivències emocionals dels infants així com hi haurà una relació entre les educadores i els pares per conèixer més sobre la seva realitat fora de l'escola i poder així relacionar-la amb les de l'escola, i conèixer també com viuen aquest procés d'adaptació la pròpia família, establint lligams entre casa i escola que els acompanyarà al llarg de tota la seva vida escola. Intentarem tranquil·litzar les famílies que poden viure angoixades per aquest procés, per això inclourem activitats en que puguin participar i aconseguir plena confiança en l'escola.

Nosaltres com a educadores intentarem crear un bon clima a l'aula, un ambient ric en estímuls, afecte, confiança per tal de transmetre seguretat en els infants, sobretot en els primers dies d'inici del procés d'adaptació dels infants a la nostra escola.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada