L’escola
bressol és plena de coses per fer. En un àmbit estable i ordenat,
l’experiència dels infants és tranquil·litzadora i rica. Els
infants necessiten regularitat i coherència en la diversitat de
propostes. També, respecte del temps personal, llibertat de moviment
en un espai en què està envoltat d’altres infants i adults, i
materials que obrin vies d’investigació.
Per
tal que això pugui ser una realitat ,i que l'infant sigui el
protagonista per excel·lència del nostre projecte , l'educador/a
serà el mitjà indispensable per fer-ho possible i a de vetllar
perquè tots els infants participin i gaudeixin de les activitats,
fent d'aquestes , propostes engrescadores i potenciadores de
diferents aprenentatges.
Les
emocions i els sentiments que pateixen els infants durant aquest
període i que moltes vegades són agreujats per les conductes
angoixants d'alguns pares que no entenen aquest procés , són la
base del nostre projecte, per això per a la seva realització creiem
que és indispensable que l'educador/a cuidi molt tots els aspectes
sobre la seguretat emocional i l'estabilitat. L'educador/a tindrà en
compte tots els processos que poden ajudar als infants a la creació
de vincles i tindrà en compte totes aquelles situacions que es
produeixen de forma gairebé imperceptible però que s'esdevenen
contínuament durant el dia: una mà que acarona, una veu suau, les
mirades...
L'educador/a
també tindrà cura d'observar els processos personals durant aquest
període d'adaptació tan sensible pel fet que hi ha una pèrdua de
l'autoestima i l'estabilitat. En aquest sentit l'educadora tindrà
una atenció personalitzada sobretot en els moments que cal una
intervenció molt personal i en els que es produeix l'alimentació,
la neteja i el descans.
D'altra
banda si partim que l'infant té molt interès i motivació per a la
curiositat i d'aquesta manera pot ampliar el seu territori de
relacions i coneixements , l'educadora ha d'oferir situacions en les
qual l'infant es senti vertader protagonista,on trobi el plaer en la
pròpia activitat i en gaudeixi i d'aquesta manera s'estableixin les
bases del benestar i les actituds positives.
Sabem
que l'educador/a és un model per als infants. També durant la
realització del nostre projecte serà amb el mestre amb qui els nens
s'emmirallaran i per tant, cal que doni valor a les activitats. Ha de
tenir una actitud entusiasta per tal d'animar e interessar als seus
alumnes. Ha d'organitzar l'ambient, les activitats i el material
d'una forma estimulant i motivadora per als infants i que afavoreixi
la seva autonomia i desenvolupament . I sobretot ha de ser model en
l'expressió d'emocions, ha de ser conscient i verbalitzar al màxim
possible com es va sentint al llarg del dia i no nomé en alguna
activitat concreta. Ha de tenir present que no només ha de
verbalitzar les seves emocions sinó també les dels infants perquè
així els puguin reconèixer les seves i les dels altres.
L'educador/a
ha de mostrar-se atent a l'estat d'ànim dels infants, proporcionant
seguretat i confiança perquè tots els infants es sentin acollits a
l'escola .La flexibilitat i la paciència seran clau, alhora que
mantenir-se proper i afectuós amb els infants per tal d'establir uns
bons vincles afectius.
Respecte
a la família, l'educador/a caldrà que hi estableixi uns bons canals
de comunicació per tal que aquesta comunicació sigui recíproca,
també seria positiu demanar la col·laboració de totes les famílies
per acompanyar el seu fill/a en el període d'adaptació, sobretot
durant la primera setmana, i orientar els pares respecte quina és la
millor actitud que poden tenir respecte l'escola perquè aquest
període esdevingui més curt i més fàcil pels seus fills, ja que
les famílies tenen una gran influència en aquest moment, ja que
l'adaptació del seu fill ve determinada en gran mesura per com ells
assumeixin aquesta separació: les seves pors, les seves
expectatives, la seva angoixa, la seguretat o la inseguretat davant
la decisió que han pres i la confiança amb el centre que han
escollit així com en les possibilitats dels seus fills. Aquests
sentiments els poden transmetre als seus fills mitjançant diverses
manifestacions d'excessiva preocupació, angoixa, ets i que són
captades per els seus fills responent inconscientment a elles de
manera negativa.
Es
tracte en definitiva , que l'educador/a estableixi un pont de
confiança entre els pares i els educadors/es que permeti a uns i
altres ser veritables interlocutors, i poder compartir expectatives i
projectes sobre l'educació del seu fill( acords sobre com afrontar
diferents situacions quotidianes, com ajudar-los a expressar els seus
sentiments...).
És
per això, que des de la llar d'infants L'Alegria donem una especial
importància a tots els aspectes relatius a la relació amb les
famílies, mitjançant diversos canals de comunicació per tal de
poder aconseguir un objectiu comú en el desenvolupament integral
dels infants de manera conjunta.
-Paper
de l'educador amb el tracte amb les famílies
Fa
molts anys que sentim parlar de la importància de la implicació de
les famílies a l’escola. Son moltes les lleis educatives que han
manifestat, de manera explícita, la necessitat de que les famílies
visquin l’escola i sentin que els projectes educatius que s’hi
desenvolupen són una tasca compartida amb el professorat. Aquesta
participació i implicació és una de les claus perquè els infants
i els nens i nenes visquin el seu procés de desenvolupament com un
tot unitari on els diferents agents que hi intervenen estan en
contacte i formen un equip cohesionat que els acompanya en el seu dia
a dia… Mestres, famílies, entorn.
Entenem
que l’escola ha de crear espais d’intercanvi i convivència entre
mestres i familiars, de manera que junts i juntes sentim que estem
creant un projecte educatiu compartit i participatiu.
És
necessari crear camins perquè famílies i docents treballin
conjuntament i en una mateixa línia, ja que tots dos contextos son
essencials en la vida dels infants, i tenen un mateix objectiu que és
el ple desenvolupament dels nens i nenes.
Les
relacions entre família i escola han de ser constructives, basades
en el respecte mutu, la confiança i l’acceptació. El contacte
entre mestres i famílies ha de complir els objectius de conèixer a
l’infant, establir criteris educatius comuns, oferir models
d’intervenció i relació amb els infants i d’ajudar a conèixer
la funció educativa del centre.
Hem
de tenir molt present que família i escola comparteixen la
responsabilitat de ser els dos agents socialitzadors més importants.
Escola i pares són corresponsables de l'educació de l'infant i
,per tant, tots dos han de col·laborar en la tasca educativa i els
criteris d'ambdues parts han de ser tan coherents com sigui possible.
Els dos tenen un objectiu comú, que és ajudar els nens i les nenes
a desenvolupar-se i formar-se com a persones.
L'infant
tindrà aquests dos punts com a referència per el seu
desenvolupament i creixement.
Així
dons és necessari que el centre conegui la manera d’actuar de la
família, la relació que estableix amb l’infant i el comportament
d’aquest a casa. La família, d’altra banda, ha de conèixer que
fa el seu fill o filla a l’escola, les relacions que estableix amb
els seus iguals i els adults, la actitud respecte a les activitats
educatives.
La
col·laboració dels pares i educadors facilitarà la consecució
dels objectius següents:
- Millora progressiva de l'educació dels infants
- Comunicació i informació mútua de les actituds dels adults cap a l'infant.
- Informació mútua de les actituds dels adults cap a l'infant.
- Plantejament i acord en els criteris pedagògics.
- Intercanvi d'experiències respecte a situacions que poden ser conflictives en relació amb el son,àpats,hàbits higiènics o d'altres.
- Confiança mútua entre els uns i els altres.
- Informació de les diverses activitats que es fan a l'escola.

Per
aconseguir aquesta col·laboració mútua entre les dues parts,
establirem els següents canals de comunicació amb els pares:
- Reunions col·lectives:En aquestes reunions es realitzaran una per trimestre i assistiran els pares de l'alumnat, el professorat i la direcció del centre, en les quals es tractaran temes com ara:informació general,temes pedagògics, així com possibles dubtes que puguin sorgir durant el curs.
- Entrevistes individualitzades:Aquestes també es realitzaran a principi de curs per el traspàs d'informació entre pares i escola, a mitjans i a finals de curs, tot i què en cas que sigui necessari tan per part dels educadors com per part dels pares també poden concertar més reunions per informar sobre aspectes rellevants de l'infant.D'altra banda, a l'entrada i sortida dels infants a l'escola hi pot haver comunicació entre pares i educadors per tal de poder parlar d'informacions rellevants a l'infant.
- Informes:Es realitzaran diàriament informes a les agendes per tal de poder tenir una via de comunicació diària per tractar temes rellevant de la jornada, així com també els pares poden traspassar informació a l'escola mitjançant aquest canal.Tanmateix, a la finalització de cada trimestre, des de la llar es lliuraran informes relatius al desenvolupament dels infants.
- Blog:La Llar disposa d'un blog on es va actualitzant periòdicament la informació.Allà hi pengem fotografies de les activitats, expliquem el desenvolupament d'aquestes ,hi pengem contes relacionats amb el que treballem a l'aula, cançons .Tenim informacions de funcionament de la llar, i d'altres aspectes interessants i importants de cara a les famílies.
La col·laboració de la família en el període d'adaptació, per exemple, acords d'horaris i pautes educatives que les famílies hauran de seguir perquè l'adaptació sigui tan natural com sigui possible. Algunes de les pautes que des de l'escola els hi podem donar són les següents:
- No enganyar al nen/a ni marxar quan estigui distret.
- Tenir una actitud oberta i confiada al portar-lo a l'escola
- Parlar-los dels avantatges de venir a la escola ( de com s'ho va a passar de bé)
- Ha de ser el papa o la mama que entregui el nen a la seva educadora i no ser l'educadora qui “arrenqui” l'infant dels braços de la persona que el porta.Si ell no es vol quedar i l'educadora agafa el nen que està sota els braços protectors dels seus pares. Què deu pensar el nen?El nen rep informació d'inseguretat, desconfiança. Sovint els pares ho fan per veure la reacció del nen davant aquella persona estranya. Depenent del caràcter del nen reaccionarà d'una manera o d'una altra. Si volem que entri amb confiança transmetem-li deixant que sigui ell qui entri o que siguin els pares qui entreguin al nen.
- Els pares és millor que vagin adaptant la seva rutina diària abans d'entrar a l'aula, abans de començar l'escola, perquè el canvi no sigui tan de cop. Els plors de vegades es produeixen quan ja porten un cert temps a l'escola i ja comencen a tenir son.
- Millor que els primers dies facin l'adaptació que tenim establerta a l'escola
En
definitiva, qualsevol element que contribueixi a facilitar i
incrementar la comunicació ,la participació i la interacció amb
les famílies farà que els pares es sentin veritablement vinculats
en el procés educatiu del seu fill/a i contribuirà a proporcionar
la seguretat que els infants estan sent adequadament atesos, educats
i estimulats.
D'altra
banda, la llar compta amb l'associació de mares i pares (AMPA) que
és un grup de pares i mares escollits anualment per votació entre
tots aquells que s'hi presenten voluntaris. La funció d'aquests, és
actuar com a representants dels interessos de tots els pares davant
la llar d'infants i també col·laboren puntualment tant en
l'organització d'activitats festives, com ara:castanyada, sant
Jordi,fi de curs...,com també amb la Regidoria d'Ensenyament. També
fan aportacions econòmiques a la Llar per poder comprar material
necessari, com poden ser algun ordinador, alguns mobles, algunes
joguines.
La
finalitat de la bona relació entre les famílies i la llar d'infants
és aconseguir una educació conjunta per als més petits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada