Nom de l'alumne: M. Teresa Sans Rosich
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edat
|
Aquesta activitat va destinada
a infants amb edats compreses entre 1 i 2 anys i per a un grup de 14 infants
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONTINGUTS
|
1- Identificació d'algunes
emocions primàries a partir d'imatges i la representació dels company/es
2- Reconeixement de les
emocions primàries (alegria i tristesa)
3- Manifestació progressiva
d'aquestes emocions primàries
4- Emissió de missatges
referits a necessitats, emocions i desitjos
5- Participació i col·laboració
per part de l'infant en les activitats de classe
6- Expressió d'emocions a
través de la música
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DURADA O TEMPS
|
Aquesta activitat tindrà una
durada de 30 minuts aproximadament en funció del nivell d'atenció i motivació
que mostrin els infants.
Intentarem
que aquests nens /es que es posen en contacte per primera vegada amb l'escola,
s'hi trobin a gust, coneguin la vida d'aula, d'escola. I en el desenvolupament
d'aquest procés d'adaptació , partirem de la idea de que sigui l'escola la que
s'adapti al nen i no el nen a l'escola, com a tradicionalment s'ha fet.
Prèviament a l'inici de
l'activitat es realitzarà durant 5 minuts una explicació prèvia al grup
classe de l'activitat que es durà a terme.
Durada total de l'activitat 35
minuts.
Aquesta activitat de
desenvolupament es durà a terme a partir de la quarta setmana des de l'inici
del període l'adaptació, ja que d'aquesta manera els infants treballaran les
emocions amb l'objectiu d'aprendre a identificar i expressar les emocions
positives i negatives.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ESPAI
|
L'espai on realitzarem
l'activitat és l'aula dels infants de P1. Aquesta compta amb uns 50m2
distribuïts de forma quadrada, en el qual hi ha un espai tancat amb un gran
finestral on hi ha un canviador, 2 vàters i mobiliari bàsic per guardar les
coses dels infants.
L'aula compta amb molt bona
il·luminació ja que te tota una pared de finestres que donen al carrer.
El terra de l'aula és de
parquet.
L'ambient de l'aula és
acollidor, les parets estan pintades amb un color groc pastel suau i al
tractar-se d'una aula d'infants està decorada amb dibuixos fets per ells
mateixos i d'altres de motius infantil.
Pel que fa al mobiliari,
comptem amb cadires i taules pels infants distribuïdes de forma que deixi un
espai ampli per a la realització d'algunes activitats, també comptem amb
prestatgeries i calaixos mòbils on els infants guarden els diferents
materials i joguines utilitzats a l'escola. Matalassos, coixins i un mirall
formen part també del mobiliari d'aquesta aula. L'aula sempre es deixa
recollida i ordenada en acabar de fer qualsevol activitat.
La
ubicació de la mestra ha de ser estable a un espai, amb actitud de
disponibilitat corporal, asseguda, relaxada , no representar una amenaça que
qui vulgui quan estigui trist o angoixat ja que durant el període d'adaptació
és normal i freqüent que els infants es mostrin així, que la puguin trobar.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DESENVOLUPAMENT
|
En aquesta activitat intentarem
que els infants reconeguin i identifiquin les emocions d'alegria a través del
riure i les emocions negatives de tristesa a través del plor ja que, crec que
aquestes seran dues emocions bàsiques que acompanyaran als infants durant el
període d'adaptació quan
vagin a l'escola per primer cop, ja que els infants han d'acceptar la vida en
aquest espai sense la companyia dels adults i sobretot ho han de fer sense un
sentiment de pèrdua o amenaça. És un període en el qual s'ha d'ajudar al nen a
superar les seves angoixes de forma que creï un vincle segur amb un nou adult
que no forma part de la seva família ( el mestre/a) . I així s'atreveixi a
separar-se del pare o la mare, baix la supervisió d'un nou vincle creat amb un
altre adult, a explorar un món desconegut i diferent amb espais i persones que
mai ha vist. En aquest període es crearan nous vincles i molts influents com
són les relacions amb el grup d'iguals.
Penso que el fet que les puguin conèixer una mica més,
identificar-les i aprendre a expressar-les els ajudarà a superar aquest procés d'adaptació
de manera més ràpida. Crec que amb aquesta activitat els infants poden
començar a verbalitzar i expressar els seus estats d'ànims i ajudar-los a
entendre com es senten ell i els seus companys i per què
a més els permetrà que dia a dia vagin canviant
la seva conducta d'angoixa i tristesa present durant les primeres setmanes del
període d'adaptació, per una actitud més alegre respecte del primer dia de
l'escola.
Crec que amb això aconseguirem que els plors disminueixin molt, a més de disminuir els signes d'angoixa durant aquest període d'adaptació i que l'infant aconsegueixi observar, explorar, assajar l'accés al nou espai i a les relacions disposant d'una base més segura.
A més potencia aquelles
conductes positives i elimina aquelles que no ho són, ja que experimenten que
se senten millor rient que no pas plorant. Crec que aquesta activitat reforça
la confiança en si mateix i potencia la seva autoestima de manera que
progressivament vagi adquirint seguretat en les seves pròpies capacitats i en
l'entorn que l'envolta.
Per començar aquesta activitat
seurem els infants en rotllana al racó de les fotografies i l'educadora seurà
davant d'ells,
afavorint un
clima de seguretat i confiança, ja que serà la persona que a més haurà de crear
un ambient motivador perquè els infants vinguin contents al col·legi cada matí
.
L'educadora portarà imatges de
persones on puguem veure si riuen o si ploren, i les penjarà a la paret.
Procurarem que n'hi hagi de gent rient i de gent plorant.
Les observarem i en parlarem:
-Què fa aquest nen?
-Si riu, perquè us sembla que
riu?
-Si plora, per què us sembla
que plora?
-Que li deu passar?
-Que està
content d'anar a l'escola?
-Que està
trist perquè els pares el deixen a l'escola?
Tot seguit observarem la imatge
d'un nen que riu , i tot seguit l'educadora cridarà a un infant, i li dirà
que a de posar la mateixa cara que té l'infant de la foto.
Quan aquest ho faci,
l'educadora els hi demanarà:
-Què fa aquest nen?
-Com es deu sentir?
-Per què us sembla que riu?
-Què us fa riure?
-Quan us fan pessigolles,
rieu?
-Quan mireu uns dibuixos al
televisor, rieu?
-Quan jugueu amb els companys
i companyes de l'escola rieu?
-Quan aneu
a l'escola que rieu perquè esteu contents d'anar-hi?
-Quan els
vostres companys de l'escola us fan un petó , rieu?
-Quan la
mestra us explica un conte divertit, rieu?
Parlarem amb els infants
d'altres situacions que també els fan riure, de que així és com han d'estar a
l'escola; els demanarem que tots intentin fer una rialla com la del nen de la
foto i els hi
explicarem que cada dia al matí quan vagin a l'escola han d'estar contents com
els nens de les imatges i ens fixarem que tots els infants puguin expressar el que senten a
través del riure.
Un cop tots els infants s'hagin
relaxat una mica, i l'educadora els hagi calmat ja que de ben segur aquesta
activitat els deu haver engrescat molt, intentarem que els infants tornin a
seure al terra en rotllana, i els parlarem d'una altre situació, diferent de
l'anterior,i penjarem fotografies d'algú que està plorant.
Observarem què fa el nen,
parlarem de com es deu sentir, de com ens sentim nosaltres quan plorem. Els
hi farem diverses propostes del què li deu haver passat.
Seguirem la conversa, i que els
nens s'expressin lliurement, llavors l'educadora cridarà a un infant, i li
dirà que ha de posar la mateixa cara que té l'infant de la foto.Quan ho faci els hi demanarem
si els agrada plorar. També podem parlar de què fan per parar de plorar, què
els passa, qui els consola a
casa i a l'escola per parar de plorar. També els hi explicarem que els nens no
han d'anar a l'escola plorant, per això intentarem que aquesta activitat sigui
molt divertida, i facin moltes rialles tots els infants .
Demanarem als nens i nenes que
portin fotografies de casa, on hi surtin rient i plorant. Penjarem les
fotografies de tots els nens i les nenes en un mural a la classe: en una
part, les que estan rient, i a l'altra part, les que estan plorant. Les
observarem. Cada infant ens haurà d'explicar en quina situació es trobava que
el va fer riure o que el va fer plorar.
Parlarem de si el agrada més
riure o plorar. Els podem fer veure que és més bonic que reguin que no pas
que plorin, i els direm que facin cadascú un gran rialla , tirarem globus i
serpentines i posarem músiques alegres i ràpides que els transmetin aquesta
emoció i ells s'hauran de moure i ballar lliurement per l'aula.
Per tal de
fer comprendre millor als infants que cada matí quan vagin a l'escola han
d'anar-hi contents i reforçar aquesta conducta, sobretot durant aquest període
d'adaptació en que els infants acostumen a arribar plorant , cada dia que els
nens a l'escola es mostrin contents a l'arribada , els rebrem amb música alegre
i serpentines, i el felicitarem per la seva actitud,perquè tinguin ganes de
tornar a l'escola el dia següent.
Si veiem que els infants no
saben com actuar, moure's , l'educadora li pot ensenyar o donar pistes de
quins moviments pot realitzar o fer-lo observar els companys/es com ho fan.
El paper de l'educadora durant la
realització d'aquesta activitat serà el de crear un bon clima a l'aula, un
ambient ric en estímuls, afecte, confiança per tal de transmetre seguretat en
els infants.
L'educadora
tindrà cura de respectar els diferents processos d'adaptació, ja que hi haurà
infants que durant els primers dies del procés ploraran o faran rebequeries , i
no voldran participar activament de l'activitat, per això el paper de
l'educadora en aquests moments serà el d'acompanyament i consol per ajudar a
trobar la tranquil·litat. També dinamitzarà les activitats, propostes i
interessos dels infants amb una actitud alegre i engrescadora que els ajudi a
superar aquest període, sabent que aquestes activitats hauran de ser flexives;
doncs, les situacions que sorgeixin aniran determinant la dinàmica.
Durant l'activitat anirà
observant als infants, ajudant-los a identificar les emocions reflectides en
les imatges, encarregant-se de fer partícips a tots els infants i animar-los
a que siguin ells que pensin, per tal que els aprenentatges siguin
significatius. Si fos necessari l'educadora també participaria a l'activitat
realitzant ella mateixa diverses cares d'alegria i tristesa, fent que
l'infant s'expressi lliurement i sense por i escoltant les demandes dels
infants tot atenent les seves necessitats.
Per tal d'implicar a les
famílies en aquests nous aprenentatges que realitzaran els infants, és important
que els pares comparteixin aquestes experiències viscudes a l'aula amb els
seus fills dia a dia, i que coneguin les activitats que aquests realitzen per
tal que els pares continuïn treballant sobre les mateixes idees i conceptes a
casa . D'aquesta manera també treballen l'afectivitat, ja que se senten
valorats i apreciats per el seu entorn més pròxim que és la seva pròpia
família.
És molt interessant durant el temps que dura el procés s'adaptació fer a l'escola algun treballet plàstic o fotografia per portar a casa i, així afavorir les estones de conversa a casa i poder expressar els vincles afectius amb mestres,companys i companyes, per això durant la realització d'aquesta activitat, l'educadora realitzarà unes quantes fotografies als infants observant les imatges, per tal que aquests se les puguin endur a casa per comentar-les tots junts.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RECURSOS
|
Per realitzar aquesta activitat necessitarem:
Recursos humans: Una
educadora
Recursos materials:
- Fotografies plastificades que reflecteixin les emocions primàries de
l'alegria i la tristesa
. 10 fotografies de l'alegria
. 10 fotografies de la tristesa
- Reproductor de CD
-CD amb músiques alegres i ràpides.
Cançons alegres:
Abba-Waterloo http://www.youtube.com/watch?v=Sj_9CiNkkn4
VIVALDI,PRIMAVERA,ALLEGRO- http://www.youtube.com/watch?v=s2lbGix2wtE
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADAPTACIONS
|
Per poder realitzar aquesta activitat anteriorment adaptarem l'aula. Per
a fer -ho retirarem tot el material de l'aula a on costat per poder deixar el
màxim d'espai possible lliure.
Per a la realització de l'activitat es tindrà en compte la diversitat de
l'alumnat en quan al ritme maduratiu de cada un i possibles necessitats
educatives.
- Si hi ha un nen/a amb una deficiència mental,
l'educador/a estarà més pendent d'ell/a per ajudar-lo ha que segueixi el
ritme evolutiu dels companys i d'aquesta manera evitar distincions amb la
resta.
- En el cas de que hi hagi un nen/a amb problemes visuals,
l'educador/a en comptes de mostrar la imatge a l'infant, li diria a la oïda
la emoció que ha d'expressar, per això li preguntaria “ com et poses quan
estas...?
-En el cas de que hi hagi algun infant amb NEE auditives severes ,
l'educadora quan soni la música l'acompanyarà i intentarà que l'infant imiti
els moviments de la resta de companys que ballen i es mouen al ritme de la
música.
- Si hi ha algun infant amb alguna deficiència motriu: com
que cada infant es mou lliurement ho tindrem en compte en l'observació i ens
fixarem en l'expressió facial.
- Si hi ha algun infant amb dificultat amb el llenguatge:
l'educadora l'animarà a expressar-se i si fos necessari intentarà donar-li el
temps suficient perquè es pugui expressar correctament, ajudant-lo a
utilitzar un vocabulari i una pronunciació correcte.
Depenen del grau de necessitat de l'infant tindria una educadora
especialment dedicada per a ell i si hi hagués més d'un cas amb necessitat
específica s'intentaria repartir-los en diferents grups, perquè d'aquesta
manera puguin tenir un tracte més individualitzat per part de les educadores
En el cas de tenir algun infant amb alguna necessitat educativa severa ,
per tal de saber quina fora l'adaptació més adequada ho consultarem amb els
diferents professionals que s'encarreguin del desenvolupament de l'infant.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE
L'ACTIVITAT
|
0: Si
1: Força
2: No gaire
3: No
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS
INFANTS.
|
0: Mai
1: Poc
2: Sovint
3: Gairebé
sempre
4: Sempre.
|
- Pàgina d'inici
- Perfils
- Descripció
- Justificació
- Tipus de programació
- Unitat de la programació
- Capacitats
- Objectius i continguts (1 Nivell de concreció)
- Objectius (2 Nivell de concreció)
- Objectius i continguts (3 Nivell de concreció)
- Metodologia
- Seqüència didàctica
- Materials
- Temporització
- Paper educador
- Atenció diversitat
- Avaluació
- Recull de fonts d'informació
Que sento quan ric i quan ploro
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada