El Racó de les Emocions

 Nom de l'alumne o educadora: M.Angeles Hernández Sánchez



Títol: El racó de les emocions
Edat
Aquesta activitat va adreçada als infants de P1 (1-2 anys).El grup està composat per 14 infants.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
  • Ampliar el vocabulari emocional.
  • Iniciar-se a compartir l'espai, els objectes i l'atenció de l'educadora
  • Expressar gestualment les emocions.
  • Reconèixer les emocions pròpies i dels altres.
CONTINGUTS
  • Identificació d'algunes emocions primàries a partir d'imatges i la representació dels companys/es.
  • Reconeixement de les emocions primàries.
  • Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos.
  • Disposició per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.
DURADA O TEMPS
La durada de l'activitat serà de 30 minuts aproximadament.
ESPAI
L'espai on es realitzarà l'activitat serà a l'aula de P1 al racó on es troba situat el mirall.
Aquesta aula és bastant àmplia i està dividida en diferents apartats, com són: l'espai per a la realització d'activitats on es requereix que els infants estiguin assentats, composat per dues taules i deu cadiretes, d'un espai d'higiene que es troba una mica separat dins un habitacle on es troben dos petits lavabos,un canviador i un gran armari amb els niuets per col·locar tot el material i roba de recanvi dels nens i nenes, un altre espai amb un gran matalàs a terra i molts coixins on també es troba el mirall de l'aula que és on es realitzarà concretament aquesta activitat i per finalitzar un espai de joc amb joguines i material per a l'experimentació que es troben a mida dels petits,així com diversos racons.
DESENVOLUPAMENT
Aquesta activitat va inclosa dins de l' unitat didàctica adreçada al periode d'adaptació del infants a l'escola. És per això, que volem tractar de manera acurada el desenvolupament emocional que aquests pateixen durant aquesta etapa ja que s'han d'adaptar a un nou espai, companys i educadors de manera sobtada i en alguns casos no és gens fàcil. Des de la llar d'infants L'Alegria volem que aquest periode d'adaptació sigui el més lleu possible evitant o si més no, reduint l'engoixa que produeix als infants la separació familiar. És per això que s'ha elaborat una programació adreçada al treball emocional per tal d'afavorir aquesta adaptació reduint l'angoixa i oferint-li al nen un espai en el que sentir-se a gust, segur i estimat.
L'activitat “el racó de les emocions” consisteix en col·locar al costat del mirall de l'aula un mural amb imatges de cares realitzant diferents expressions(emocions i sentiments) que els infants hauran d'imitar i intentar identificar amb el seu significat.
Aquesta activitat es realitzarà en petits grups i després de manera grupal.
Prèviament a l'inici de l'activitat, l'educadora haurà col·locat al costat del mirall de l'aula que es troba situat en un dels racons,un mural amb diferents imatges.
Tot seguit col·locarà als infant en una rotllana i posarà les mateixes imatges que al mural al mig d'aquesta perquè els infants les puguin veure.
A continuació explicarà als nens i nenes en què consistirà l'activitat, ensenyant-los-hi les imatges i verbalitzant quin és el significat de cadascuna (content, trist, sorprès, espantat...).
Un cop explicat, cridarà als infants per parelles a acostar-se al mirall per poder imitar les cares que veuen a les imatges i verbalitzar-los-hi què significa cadascuna. D'aquesta manera els nens i nens podran realitzar l'expressió que veuen a les imatges.
D'altra banda, els infants que es troben a la rotllana estaran amb una educadora de suport que els motivarà a imitar les expressions que veuen a les imatges i anirà verbalitzant el significat de cadascuna.
Un cop tots els infants hagin passat pel mirall tornaran a la rotllana i l'educadora farà un repàs de totes les imatges que han vist motivant als infants a realitzar les diferents expressions.

-Paper de l'educador/-a:Durant l'activitat l'educador/-a és l'encarregat de dur a terme tota l'organització d'aquesta per tal de poder aconseguir el resultat esperat. Per això, serà qui s'encarregui de crear un clima de calma i relaxació pel bon funcionament de l'activitat i alhora motivar als infants davant aquesta perquè puguin gaudir i aprendre. D'altra banda, ja que aquesta activitat vol afavorir a l'adaptació dels petits a l'escola, l'educador haurà d'adoptar un paper molt significatiu a l'hora d’engrescar-los i motivar-los per tal d'intentar que participin activament d'aquesta i alhora hi gaudeixin. Tanmateix haurà de tenir en compte les necessitats específiques de cada infant a l'hora d'adaptar-se al nou espai, als companys i els educadors, per tal que aquests es sentin segurs i mica en mica vagin adquirint aquesta seguretat de manera interioritzada que els permeti sentir-se adaptats a la nova ubicació sense la presència de familiars.
Durant el procés, l'educador/-a explicarà als infants el desenvolupament de l'activitat citant totes les imatges de les diferents emocions alhora que les realitzarà gestualment per tal que els infants imitin les seves gestualitzacions.
D'altra banda, mentre que l' educador /a es trobi realitzant l'activitat amb les parelles, l'educador/-a de suport estarà amb el grup sencer, explicant el significat de cada imatge i explicant als infants com ens sentim quan tenim aquestes emocions fent preguntes als nens i nenes i motivant-los per a què realitzin la imitació.
-Implicació de les famílies: És molt important que des de casa es reforcin tots els aspectes apresos a l'escola, és per això que la tasca de les famílies pel que fa al treball emocional és primordial per un desenvolupament integral de l'infant.
En la reunió prèvia a l'inici del curs escolar que es va realitzar amb els pares, es va explicar quin seria el fil conductor de totes les activitats durant el període d'adaptació, en aquest cas, el treball emocional, per tal que des de casa es pogués reforçar aquest àmbit realitzant així una tasca conjunta alleujant el procés de separació familiar així com l'adaptació al nou espai,companys i educadors per part dels infants.
RECURSOS
-Recursos humans:Educadora de l'aula i educadora de suport.
-Recursos materials:
-Mirall de l'aula
-Imatges plastificades amb cares realitzant diferents expressions d'emocions i sentiments.
ADAPTACIONS

S'ha explicarà l'activitat de manera senzilla amb un llenguatge fàcil i entenedor pels infants, verbalitzant en tot moment el significat de cada imatge i fent la gestualització per tal de què els infants la puguin relacionar.
D'altra banda, en el cas que hi hagués algun infant amb NEE d'algun tipus, s'adaptarà l'activitat segons les característiques de cada cas fent les adaptacions necessàries per tal que es pogués realitzar l'activitat tan per aquest cas concret com per la resta dels infants de la classe.
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT

Ítems
0
1
2
3
L'espai on s'ha realitzat l'activitat ha estat el correcte.




Els materials utilitzats han estat adequats.




Els materials utilitzats han estat suficients.




La distribució dels infants ha estat adequada.




L'activitat ha estat entenedora.




L'activitat ha estat adient per a l'edat dels infants.




L'activitat ha engrescat als infants.




L'activitat ha agradat als infants.




Observacions


0:
1: Bastant
2: No gaire
3: No

VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS INFANTS.

Avaluació activitat:
Nom de l'infant:
Activitat:
Grup d'infants:
Ítems
0
1
2
3
4
Ha entès el funcionament de l'activitat





Ha participat activament en l'activitat.





Ha gaudit durant la realització d'aquesta.





Ha estat capaç de gestualitzar les diferents emocions.





Ha estat capaç d'associar l'expressió de l'imatge amb el significat verbalitzat per l'educadora.





Ha estat capaç de verbalitzar el nom de cadascuna de les emocions.





Ha estat capaç de reconèixer les emocions pròpies.





Ha estat capaç de reconèixer les emocions dels companys.





S'ha mostrat tranquil a l'hora de compartir l'espai, els materials i l'atenció de l'educador/a.





Observacions




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada