L'alegria



Nom de l'alumne o educadora: Sílvia Salgado Rodríguez
Títol: L'alegria
Edat
1-2 anys, per a un grup de 14 infants.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE

  • Identificar l'alegria pròpia i dels altres.
  • Reconèixer l'alegria en els personatges dels contes.
  • Expressar gestuament l'alegria.
  • Ampliar el vocabulari emocional.
  • Gaudir de la pròpia acció i de l'activitat.
  • Mostrar interès i respectar les intervencions i creacions dels companys.
  • Mostrar una conducta més relaxa, confiada i alegre, al llarg de l'activitat i al llarg del període d'adaptació.

CONTINGUTS
  • Identificació com a persona, coneixement d’algunes característiques personals pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu.
  • Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la vida quotidiana.
  • Manifestació i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.
  • Progrés en l’adquisició d’hàbits relacionats amb el benestar corporal i la seguretat personal, la higiene i la salut, així com en l’inici d’hàbits d’ordre, constància i organització en les activitats en què participa.
  • Iniciativa per dur a terme activitats i jocs, resolent les dificultats que es puguin presentar mitjançant la pròpia actuació o demanant als altres l’ajuda necessària i acceptant petites frustracions.
  • Disposició per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.
DURADA O TEMPS
3/4 d'hora
Dedicarem 5-10 minuts, abans de l'inici de l'activitat, a anticipar als infants en què consistirà l'activitat, així com també i els hi donarem les pautes pertinents que esperem de conducta.
ESPAI
A l'aula.
Ens assentarem en rotllana o semicercle a la catifa dels contes.
DESENVOLUPAMENT



Utilitzarem el llibre de Les emocions d'en Pol,S'explicarà la part que correspon a l'emoció que es vol treballar.
1-Llegim el conte Les emocions d’en Pol la part que correspon a l’alegria.
2-Expressem amb el cos l’alegria. Començarem primer amb la cara i, després,anirem ampliant a diferents parts del cos: els braços, les cames... cada part per separat fins arribar al cos sencer.
3- Parlem de les coses que ens fan estar alegres i el perquè.

Paper de l'educadora:

Ja que l'activitat es durà a terme durant el període d'apatació, tindrem especial cura en explicar als infants en tot moment a on van i què hi farem, ens anticiparem per tal de crear un clima de seguretat i confiança. Tindrem en compte el fet de que els infants plorin durant aquest procés és un fet totalment natural, és per aquest motiu, que amb aquesta activitat es pretèn afavorir el control de les emocions negatives i crear situacions de rialla espontània dins l’aula i endinsar-se en el món de l’humor. 

Per a què els infants gaudeixin del conte que se'ls hi explicarà, és important aprendre'l a la perfecció. És molt important que el conte sigui explicat, no llegit; i mirar als ulls per connectar amb els nens i les nenes.
També utilitzar el suport físic, és a dir, a mesura que es va explicant el conte ensenyar les imatges o dibuixos del conte, però sense tallar les ales de la imaginació, així els infants s'imaginaran la història a la seva manera. Per això, mentre s'explica es donarà tot tipus de detalls.



Una altra punt important que s'ha de tenir en compte és que a l'hora d'explicar el conte, s'ha de fer que el lloc sigui especial, el racó de la de la catifa de l' aula, baixarem la intensitat de la llum i crearem un clima més proper, més íntim, l'educadora molt a prop dels infants.

Es tindrà en compte la tonalitat de la veu, que és força important. Els diferents personatges dels contes tenen diferents caràcters i això s'ha de demostrar amb la veu, per tant, es faran canvis de veu, en el so, en la intensitat, en el volum i en la profunditat.
Utilitzar molt de suport visual, ja siguin fotos, retallables, clics, ninotets, dibuixos a la pissarra. Aquest suport que s’utilitzi com a comprovació de la comprensió. Gesticular molt, representar mímicament accions., ja que, als infants els encanta fer aquesta activitat i com més s’involucren amb tot el seu cos, més interioritzen i comprenen el llenguatge. Es parlarà a poc a poc i exagerant l’articulació. Es començarà amb frases curtes i s'aniran ampliant a poc a poc.
Explicarà el conte demanant la participació dels infants perquè escenifiquin la narració simultàniament, fent preguntes i deixar que ells en facin.
Deixarà algunes frases sense acabar, amb la intenció que els infants les completin, quan sabem segur quin vocabulari mínim tenen i l'educadora aprofitarà totes les ocasions per recordar i fer-los dir coses que ja saben (onomatopeies, holofrases, etc...),farà preguntes tancades amb la intenció de donar dues opcions i sabent que els
infants triaran la que nosaltres volem, però hem de procurar que les respostes també siguin resultat d’una reflexió seva. Per exemple, faríem la pregunta: Riem quan estem contents i contentes? Estava content en Pol?
L'educadora també convidarà als infants, amb un gest amb la mà o amb la mirada a repetir les rialles i somriures d'en Pol, d'aquesta forma els donem models de com modular la veu.

Intervenció de les famílies:


Aprofitarem el contacte informal diari a la llar, quan els infants vinguin acompanyats de les famílies i entrin amb elles a l'aula, ja que, les entrades i sortides són moments privilegiats per a poder-nos relacionar i explicar als pares/mares l'activitat que durem a terme, com i a on, així tenen una percepció més completa d’allò que fa el fill/a i de les activitats que hi desenvolupem, i a la vegada l’infant tindrà la oportunitat d'ensenyar als seus pares el seus interessos. .

Programarem 10 minuts a l’entrada i a la sortida per poder tenir aquest contacteTinguent en compte el període d'adaptació els hi recordarem el que ja es va parlar en el seu moment en la reunió individual, com es durà a terme el procés d’adaptació, que es recomana que l’adaptació del nen/a a la llar d’infants es faci de manera progressiva, respectant els acords presos pel que fa als horaris, entrades... Que és important procurar que l'infant assisteixi a la llar amb regularitat, que la persona que acompanyi el nen/a a la llar sigui sempre la mateixa, durant aquest període, que intentin que els acomiadaments siguin curts, ràpids i decidits, que no tornin a entrar una vegada hagin marxat i que quan marxin, ho facin amb expressió d’alegria, i mai amb angoixa o tristesa. Que siguin puntuals a l’hora d’anar-lo a recollir i que durant aquests dies procurin fer els mínims canvis possibles a casa (alimentació, xumets, horaris, dormir...).


Utilitzarem aquest conte com a material viatger, de forma que cada dia un nen/a s'endurà el conte a casa seva. D'aquesta manera integrarem a la família en aquesta activitat.
També farem un paper a on redactarem el què hem fet, com hem fet l'activitat i explicant quina anècdota o quina actitud ha mostrat el seu fill o filla. A la vegada que hi inclourem alguna fotografia. Aquest paper el col·locarem a dins la motxilla.
També farem fotografies per a la web i per a possibles necessitats futures. Sempre amb el consentiment previ i cada curs seran eliminades.
RECURSOS
Recursos humans :
Una educadora i una auxiliar.

La figura de l'auxilar és important en el període d'adaptació ja que, l'adaptació és un procés individual de cada infant i la diversitat es manifesta tant en la manera de fer i ser de cada infant com en la manera de ser tractats a què estaven acostumats. L’adaptació la plantegem com un procés particular de cada infant i és la nostratasca facilitar al màxim la incorporació de l'infant a la llar en un ambient de seguretat, confiança i respecte mutu.

Recursos materials:
-Conte Les emocions d'en Pol
- La catifa del racó del conte.
- Un CD amb música de fons alegre a on surtin rialles, però sense lletra per a no distorsionar ni desviar l'atenció dels infants del conte.
https://www.youtube.com/watch?v=PBU-zw_wAYw
- Un reproductor de CD's.
ADAPTACIONS
Es tindrà en compte el tipus d’estructura i els canvis o adaptacions que hi introduirem. Adaptant el conte, a l'edat dels infants de P1, de igual manera que no és el mateix el llenguatge escrit que l’oral i les adaptacions són necessàries:
- L’adaptació del lèxic.
- Escurçar algunes parts i allargar-ne d'altres.
- Cercar possibles repeticions que puguin afavorir la participació dels infants.
- La introducció d’onomatopeies, petits rimes, enfilalls d’adjectius,
cançonetes, etc.
- Iniciar i acabar el conte amb una fórmula adequada. (Catacrick-catacrack i aquest conte s'ha acabat, etc...)
- La modificació de la presentació segons les reaccions dels infants.
- Estar molts atents a l’expressió de les emocions, que ens orientaran,per saber si el conte té significat per a ells o cal modificar-lo.

En el cas de que a l'aula tinguéssim alguna NEE seguirem les pautes fixades per a cada cas, per la direcció , psicòleg o pedagog.
VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT

Ítems
0
1
2
3
Observacions
L'espai ha sigut l'adequat per a dur a terme l'activitat.





El temps ha sigut l'adequat a l'activitat.





L'activitat ha sigut adequada a l'edat dels infants.





L'activitat ha resultat motivadora pels infants.





L'activitat ha permès complir els objectius marcats.





Els infants s'han mostrat participatius.





Els material utilitzats han sigut adequats.





La quantitat de recursos humans ha sigut suficient.








0:
1: Bastant
2: No gaire
3: No



VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS INFANTS.
Avaluació activitat:
Nom de l'infant:
Activitat:
Grup d'infants:
Ítems
0
1
2
3
4
Comença a prendre consciència de l’emoció de l'alegria?





Reconeix l’emoció d'alegria?





Experimenta trets facials específics que s’adopten a l’emoció de l'alegria?





Experimenta emocions a través de les activitats?





Expressa l'alegria gestualment?


Expressa emocions corporalment?
Reconeix propis estats emocionals d'alegria?





Identifica l'emoció d'alegria dels altres?





Reconeix l'alegria en els personatges dels contes?





Ha ampliat el vocavulari emocional?





Gaudeix de la pròpia acció i de l'activitat?





Mostra interès i respecta les intervencions i creacions dels companys?
Mostra una conducta més relaxada, confiada i alegre, al llarg de l'activitat i al llarg del període d'adaptació?







0: No ho fa mai.
1: Ho fa poques vegades.
2: Ho fa sovint:
3: Ho fa gairebé sempre.
4: Ho fa sempre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada